Формування «м’яких навичок» у майбутніх спортсменів та викладачів фізичної культури
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.27-36Ключові слова:
«м’які навички», професійна підготовка, спортсмен, професійна діяльність, учитель фізичної культури, фізичне виховання і спорт, освітні компонентиАнотація
Проведено теоретичне та експериментальне дослідження умов формування «м’яких навичок» майбутніх спортсменів і вчителів фізичної культури у закладі вищої освіти. Розкрито зміст та особливості формування «м’яких навичок» фахівця-професіонала. Визначено місце «м’яких навичок» у професійній структурі особистості спортсмена і викладача та роль у здійснені фахової діяльності. За критерії сформованості «м’яких навичок» у студентів університету спеціальності «Фізична культура і спорт» обрано: комплексне багаторівневе розв'язання проблем; критичне мислення; креативність; управління людьми; співпрацю з іншими; емоційний інтелект; судження і прийняття рішень; клієнтоорієнтованість; вміння вести переговори; когнітивна гнучкість; стресостійкість; ефективний пошук роботи. Рівні сформованості «м’яких навичок» проранжовано за ступенем виявлення на початковий, низький, середній і високий. З допомогою цих показників експериментально перевірено умови для ефективного формування «м’яких навичок» сучасних студентів у сфері фізичного виховання та спорту закладів вищої освіти. Рекомендовано освітні компоненти професійної підготовки освітньої програми доповнити темами, які сприятимуть формуванню «м’яких навичок». Обґрунтовано важливість орієнтувати студентів на участь у тренінгах з «м’яких навичок», а також виховувати у них потребу самовдосконалення, оскільки «м’які навички» є вирішальними для випускників у працевлаштуванні та розвитку кар’єри в умовах глобалізації.