Психолого-педагогічні особливості адаптації студентів до навчання у закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.7.1.184-191Ключові слова:
адаптація, адаптаційний процес, форми адаптації, фактори адаптації, навчальна діяльність, навчальна успішність, заклад вищої освіти, студент-першокурсник, майбутні учителі початкової школиАнотація
У статті розкрито особливості процесу адаптації студентів до навчання у закладі вищої освіти, підкреслено актуальність означеної проблеми в умовах, коли актуалізується питання підготовки висококваліфікованих фахівців, здатних до ефективної роботи зі спеціальності на рівні світових стандартів, готових до постійного професійного удосконалення та особистісного зростання. Підкреслюється, що період адаптації є особливо важливим етапом навчання у вищій школі, коли відбувається пристосування здобувачів вищої освіти до змісту і характеру навчального процесу, прийняття норм та вимог нового соціального середовища, включення до системи міжособистісних стосунків, формування системи особистісних орієнтацій, цінностей і якостей, необхідних для професійної діяльності. Виявлено взаємозв’язок між навчальною успішністю студентів і рівнем їх адаптованості до навчання у закладі вищої освіти. Представлено результати експериментального дослідження, у процесі якого визначено основні фактори адаптації здобувачів вищої освіти, що позначаються на їх діяльності та навчальній успішності, серед яких: величина навчального й позанавчального навантаження, працездатність впродовж навчального дня і тижня, стан здоров’я, прояв різних ознак втоми під час навчання, навчальна самоефективність, мотивація до навчання, стосунки з однокурсниками та викладачами, соціальна фрустрованість. Наголошено на тому, що адаптаційний період у першокурсників проходить по-різному, залежно від їхніх індивідуально-психологічних особливостей, рівня готовності до навчання у вищій школі, правильності вибору майбутньої професії. Виходячи із результатів експериментального дослідження, визначено шляхи та напрями успішної адаптації студентів, які передбачають насамперед зменшення впливу на здобувачів вищої освіти дезадаптаційних факторів, підвищення їх стійкості до цих факторів та підсилення тих факторів, які є для них сприятливими.