Професійні цінності сучасного викладача як основа забезпечення якості освіти в умовах війни
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.11.3.68-74Ключові слова:
професійні цінності, викладач, освіта, учасники освітнього процесу, якість освіти, заклади вищої освітиАнотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми, здійснено теоретичний аналіз наукових джерел з осмислення понять “цінності”, “професійні цінності сучасного викладача”, визначено їхнє значення у забезпеченні якості вищої освіти в умовах війни. З’ясовано, що навчання в умовах воєнного часу стало викликом для усіх учасників освітнього процесу та справжнім випробуванням для закладів вищої освіти, які дають змогу молоді отримувати не лише знання, а й психологічну підтримку, не втрачати відчуття приналежності до української спільноти. Щодня українські освітяни демонструють світові уроки стійкості, боротьби та перемог. Завдяки їхній праці українська молодь має можливість навчатися, незважаючи на численні виклики та загрози. Забезпечення доступу до якісної освіти на всіх рівнях стало пріоритетом державної освітньої політики. Цей напрям включає створення умов для безперервного навчання, розробку нових моделей освітнього процесу, підтримку педагогів та здобувачів освіти, а також забезпечення доступу до інноваційних технологій і навчальних матеріалів. Визначено, що професійні цінності викладачів набувають особливого значення у системі вищої освіти України. Адже їхня діяльність в умовах війни спрямована на підготовку фахівців, які відстоюють і утверджують цінності української державності. Педагоги не лише виховують нове покоління, а й зміцнюють віру в майбутнє, надихають бути активними громадянами, готовими захищати свої цінності та будувати мирне суспільство. Доведено, що сучасний викладач володіє цінностями, які визначають успішність його професійної діяльності та забезпечують якість вищої освіти. Основними з них вважаємо такі: повага до гідності та прав здобувачів вищої освіти, академічна доброчесність, постійне професійне зростання, інноваційність та креативність, співпраця і партнерство, емпатія та соціальна відповідальність; цілеспрямованість тощо. Варто зазначити, що емоційна стійкість та рівновага важливі для викладача, який працює в умовах воєнного часу.