ШКІЛЬНИЙ ПІДРУЧНИК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ СУЧАСНИХ УЧНІВ
DOI:
https://doi.org/10.15330/obrii.59.2.49-54Ключові слова:
медіаосвіта, медіаграмотність, шкільний підручник, учні, читач, урок української літературиАнотація
У статті розкрито значення шкільного підручника української літератури як одного з ключових засобів формування медіаграмотності сучасних учнів. Проаналізовано поняття «медіаосвіта», «медіаграмотність» у сучасних науково-педагогічних працях. Дослідницька увага зосереджена на трьох шкільних підручниках української літератури, що написані за Модельною навчальною програмою «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.). Описано структуру, інформаційне наповнення, охарактеризовано рубрики та завдання, що запропоновані авторськими колективами задля ефективного формування медіаграмотності учнів на уроках української літератури. Наголошено, що такі рубрики підручників, як «Мальований скрайбінг», «Інсценізація казки», «Словесний фоторобот» (О. Авраменко), «Пригадую вивчене», «Я знаю, що...», «Працюю над текстом», «Виконую складне завдання», «Працюю над проєктом», «Мистецька скринька» (В. Архипова, С. Січкар, С. Шило), «Диференційовані завдання», «Мистецька хвилинка» (В. Заболотний, О. Заболотний, О. Слоньовська, І. Ярмульська) спрямовані на розвиток критичного мислення учнів, формування вмінь опрацьовувати різноманітні медіатексти, аналізувати і зіставляти інформацію, факти та явища.