СТУДЕНТОЦЕНТРОВАНИЙ ПІДХІД У СИСТЕМІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2022.26.70-74Анотація
У сучасних умовах розбудови вищої освіти в Україні актуалізується питання реалізації ідеї студентоцентризму як необхідного складника системи забезпечення якості професійної підготовки майбутніх фахівців. У статті розглянуто особливості реалізації студентоцентрованого підходу як системоутворювального принципу організації освітнього середовища закладу вищої освіти в умовах сучасних освітніх реалій. Проаналізовано та систематизовано основні ідеї студентоцентризму як підходу до організації освітнього процесу відповідно до його складових, визначених Законом України «Про вищу освіту». Розглянуто процедури реалізації студентоцентрованого підходу відповідно до вимог Стандартів та рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. Здійснено контекстний аналіз студентоцентризму як характерної ознаки вищої освіти, на основі якого виокремлено суспільний (цивілізаційний), філософський, соціальний, психологічний, педагогічний, управлінський та особистісний аспекти означеного феномену. З’ясовано необхідність створення освітнього середовища, орієнтованого на задоволення потреб та інтересів здобувачів вищої освіти. Розкрито роль ідеї студентоцентризму у проектуванні освітнього середовища закладу вищої освіти. З’ясовано, що студентоцентроване освітнє середовище являє собою сукупність взаємопов’язаних різнобічних умов реалізації освітніх потреб та інтересів студентів, до яких належить система інтелектуально-комунікативних, організаційних, навчально-методичних, інформаційних, технологічних, матеріально-технічних ресурсів ЗВО. Наголошено, що реалізація студентоцентрованого підходу окреслює шляхи проектування освітнього середовища сучасного університету, орієнтованого на постійний розвиток і самовдосконалення майбутнього фахівця, що є необхідною умовою забезпечення якості вищої освіти в Україні.
Ключові слова: студентоцентризм, студентоцентрований підхід, освітній процес, освітнє середовище, професійна підготовка, якість вищої освіти.