Критеріально-рівневий аспект експериментального дослідження ефективності методичної системи навчання української мови за професійним спрямуванням

Автор(и)

  • Ірина Гуменюк Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0002-0790-6732
  • Михайло Гуменюк Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0009-0008-8353-2833

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.11.1.138-146

Ключові слова:

компетентність, компетентнісна парадигма, критерій, показник, рівень, експериментальне дослідження, методична система, українська мова, професійне мовлення

Анотація

Стаття присвячена аналізу критеріально-рівневого аспекта експериментального дослідження ефективності методичної системи навчання української мови за професійним спрямуванням. Виконання поставлених завдань відбувалося у контексті викладання навчальної дисципліни студентам спеціальностей 012 “Дошкільна освіта” і 013 “Початкова освіта”. Термінологічну базу дослідження сформовано на основі трактування понять: “критерій”, “показник”, “рівень”, “компетентнісна парадигма”. Відповідно до мети дослідження обґрунтовано критерії оцінки сформованості професійних компетентностей здобувачів освіти. Когнітивно-мотиваційний критерій виокремлено для ілюстрації сформованості знаннєвої та професійно-мотиваційної складової підготовки студентів, що охоплює систему змістових міждисциплінарних зв’язків у теоретичному блоці навчальної дисципліни “Українська мова за професійним спрямуванням”. Операційно-діяльнісний критерій уведено для визначення рівня сформованості умінь і навичок студентів оперувати здобутими знаннями в практичній площині, створювати вторинні тексти, використовуючи зразки й допоміжні засоби (словники, схеми, правопис та ін.), діяти за алгоритмом. Професійно-творчий критерій ілюструє здатність майбутніх фахівців педагогічної галузі до продуктивного творчого застосування набутих умінь і навичок у змінених умовах, самостійної діяльності на аналітико-синтетичному рівні. Розроблені критерії є основними параметрами для визначення рівня сформованості прогнозованої здатності студентів закладів вищої освіти до практичної професійно-педагогічної діяльності. За кожним із критеріїв визначено показники сформованості у здобувачів освіти професійних компетентностей: дискурсивної, документознавчої, загальнонаукової, інформаційно-технологічної, підприємницької, редакторської, термінологічної. На основі критеріїв та їх показників встановлено три рівні сформованості досліджуваної здатності та обґрунтовано вибір їх номінацій: достатній, задовільний, початковий. Матеріали, подані в статті, є частиною експериментального дослідження, відображеного в докторській дисертації авторки: Гуменюк І. М. “Методична система навчання студентів української мови за професійним спрямуванням у педагогічних закладах вищої освіти”, 13.00.02 “Теорія та методика навчання (українська мова) ”, 2023.

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2024-03-31

Як цитувати

[1]
Гуменюк , І. і Гуменюк , М. 2024. Критеріально-рівневий аспект експериментального дослідження ефективності методичної системи навчання української мови за професійним спрямуванням. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 11, 1 (Бер 2024), 138–146. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.11.1.138-146.

Номер

Розділ

Педагогіка