Діалог з батьками учнів (за оцінками майбутніх учителів)
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.11.1.50-58Ключові слова:
батьки, діалог, педагогічно-батьківська співпрацяАнотація
У статті висвітлено важливість діалогу з батьками учнів у роботі вчителя. Проведено якісне дослідження з метою виявлення особливостей діалогічної взаємодії між вчителем і батьками з позиції підготовки студентів до професійної педагогічної діяльності. Дослідження, в якому взяли участь студенти-педагоги Університету Ігнатіанум у Кракові (Польща), проводилося у 2022/2023 навчальному році. Дослідження мало розвідувальний характер і вивчало, як майбутні вчителі сприймають діалог з батьками учнів. Концепція тришарового аналізу даних Марії Шиманської допомогла охопити різні відтінки досліджуваної реальності. На основі якісного аналізу опитувань студентів у дослідженні були визначені аспекти діалогу вчителя з батьками учнів, навички, які, на думку студентів, є корисними для побудови діалогу вчителя з батьками, а також переваги діалогу у відносинах між вчителем і батьками, які спонукають студентів розвивати ці навички. Було показано, що ефективна комунікація між вчителем і батьками допомагає в роботі з учнем. Отже, для вчителя дуже важливо вміти ініціювати комунікацію, а потім підтримувати її. Він повинен знати, як створювати громадські процеси та будувати організаційну культуру школи таким чином, щоб вона сприяла встановленню конструктивних і тісних стосунків з батьками учнів. Серед навичок, які сприяють побудові діалогу вчителя з батьками, респонденти назвали наступні: створення атмосфери довіри, емпатії, заохочення до співпраці, вміння зменшити почуття дискомфорту, тривоги та безсилля у батьків. Аналіз даних, отриманих у ході дослідження, дозволяє стверджувати, що комунікативні навички потребують вдосконалення як у вчителів, так і у студентів педагогічних спеціальностей. Ця рекомендація також узгоджується з результатами теоретичного аналізу наукової літератури. Удосконалення навичок налагодження конструктивної співпраці з батьками є відповіддю на існуючі бар'єри у взаємовідносинах вчителя і батьків, особливо з огляду на те, що сучасні реалії ставлять під сумнів партнерство сім'ї та школи, ускладнюючи взаємовідносини між вчителями та батьками.