Розвиток фізичної науки на Прикарпатті: події та постаті
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.10.3.139-144Ключові слова:
фізична освіта, наука, Прикарпаття, історія, видатні постатіАнотація
У статті досліджено питання становлення фізичної науки на Прикарпатті (кінець ХVІІІ –- початок ХХІ століття), починаючи від Цісарсько-королівської гімназії, організованої у 1784 році, до створення учительського інституту у 1940 р. у м. Станіславові (Івано-Франківськ) та поступове його перетворення у Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. Окреслено значення природничої освіти та особливо фізики у формуванні когорти сучасних фахівців, необхідних для відновлення країни та її стрімкого технологічного розвитку. Поступ фізичної освіти у Станіславові (Івано-Франківську) та розвиток методологічних і організаційних основ підготовки майбутніх вчителів-фізиків розглядаються на тлі драматичних історико-політичних трансформацій реґіону у досліджуваний період. Показано, що початок розвитку навчання та викладання фізики закладено вже у діяльності чисельних навчальних закладів гімназійного типу, які організовувалися у місті ще з 18 століття та ставали базами підготовки майбутніх учителів чи науковців, зокрема природничих дисциплін. Особливу увагу акцентовано на визначальній ролі видатних постатей учених і педагогів-фізиків, що зробили значний внесок у формування сучасних наукових і педагогічних шкіл та концепцій: професорів Віктора Дущенка, Петра Киричка, Івана Кучерука, Дмитра Фреїка, Івана Климишина, Богдана Остафійчука. Попри започаткування та розвиток наукових напрямів, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника залишається вагомим центром розвитку педагогічних ідей та інновацій у природничій галузі та всебічно сприяє вдосконаленню методології та дидактики фізики на різних рівнях.