Експерти з пандемії. Про трансформацію цінностей і ціннісних орієнтирів у науковій практиці та її освітньому поширенні в медіа в Польщі під час пандемії COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.10.3.32-38Ключові слова:
експерти, медіа, поширення науки, цінності, пандемія COVID-19Анотація
Пандемія коронавірусу SARS-CoV-2 спричинила зміни в багатьох сферах людської діяльності, зокрема в науковій практиці, навчанні студентів та поширенні знань. Ці зміни були експоненціальними; раптове зростання захворюваності на хворобу та правила, запроваджені у зв'язку з пандемічною ситуацією як на національному, так і на університетському рівнях, означали, що зміни у сферах, пов'язаних з наукою, не можна було підготувати і їх довелося впроваджувати за одну ніч. Мета статті – показати зміни в царині цінностей у практиці науки та її поширенні в засобах масової інформації. Інструменти, які працювали під час пандемії, використовуються і зараз, попри скасування епідемічної загрози, звісно, меншою мірою. Також у сфері поширення експертизи продовжують використовувати рішення, прийняті під час наступних хвиль пандемії; експертів запрошують до студії, але вони також часто зв'язуються з редакцією за допомогою різних комунікаторів, щоб поширювати знання зі своєї дисципліни через медіа. Перенесення роботи науковців в Інтернет, як пов'язаної з проведенням досліджень, навчанням студентів, так і з поширенням знань у медіа, було пов'язане з низкою проблем, найбільш серйозних у сфері проведення досліджень, але також сильно відчутних у сфері освіти. З іншого боку, у сфері популяризації науки, поширення експертних знань ці зміни, тісно пов'язані зі змінами, які були запроваджені у зв'язку з пандемічною ситуацією в електронних ЗМІ, принесли багато користі. Найважливішим видається розширення кола медіа-експертів за рахунок залучення науковців з-поза меж населених пунктів, чиї теле- чи радіостанції мають професійні студії. Зважаючи на величезний попит на інформацію про вірус SARS-CoV-2 та способи запобігання захворюванню, медичні експерти діляться своїми знаннями зі ЗМІ за допомогою миттєвих повідомлень і спростовують неправдивий контент, який поширюють дезінформатори.