Міждисциплінарна координація в системі підготовки вчителя початкових класів і вихователя
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.139-145Ключові слова:
компетентнісний підхід, компетентність, міждисциплінарність, методична система навчання, професійне мовлення, синергетикаАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми реалізації міждисциплінарних зв’язків у процесі підготовки майбутніх учителів початкових класів і вихователів закладів дошкільної освіти. Акцентовано на необхідності застосування компетентнісного підходу для забезпечення мобільності й адаптивності випускників педагогічних закладів вищої освіти відповідно до міжнародних освітніх стандартів. Проаналізовано семантичні характеристики поняття «міждисциплінарна координація» з метою лінгвістичного обґрунтування вибору термінолексеми з ряду синонімічних та побудови ієрархії досліджуваних понять. Міждисциплінарність притаманна цілісному процесу формування складових компетентнісної парадигми в підготовці фахівців педагогічної галузі. З позиції компетентнісного підходу міждисциплінарна координація передбачає створення умов для синтезу знань і здобуття досвіду поведінки у професійному контексті. Здійснено класифікаційний розподіл міждисциплінарної координації відповідно до способів і напрямів її реалізації в системі підготовки майбутніх учителів початкових класів і вихователів. Визначено ознаки регресивної і прогресивної міждисциплінарної координації та практичний аспект їх реалізації в межах освітньо-професійних програм «Початкова освіта» і «Дошкільна освіта». Візуалізовано системно-синергетичні зв’язки між блоками дисциплін за видами міждисциплінарної координації в межах досліджуваних спеціальностей. Акцентовано увагу на динаміці кількісних і якісних показників не тільки в межах одного виду міждисциплінарної координації, але й між ними в межах осі у відповідь на суспільні запити. Встановлено перевагу прогресивної горизонтальної міждисциплінарної координації у підготовці фахівців дошкільної освіти. Реалізація міждисциплінарного підходу в методичній системі навчання – визначальна умова ефективності формування компетентностей майбутніх фахівців педагогічної галузі.