Професійна підготовка майбутніх вихователів до використання народознавчо-естетичних засобів у роботі з дітьми старшого дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.123-130Ключові слова:
підготовка майбутнього вихователя дітей дошкільного віку, засіб навчання, заняття, народознавство, декоративно-прикладне мистецтво, художня праця, заклад дошкільної освіти, патріотичне виховання, естетичне вихованняАнотація
У статті обґрунтовано актуальність професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти (ЗДО) до використання народознавчо-естетичних засобів у роботі з дітьми. Конкретизовано поняття «засіб» і запропоновано комплекс народозначо-естетичних засобів, дієвих для формування в дітей дошкільного віку уявлень про культуру, побут, традиції, звичаї, обряди українського народу, естетичного смаку (народні іграшки, промисли і ремесла, державна, народна символіка, побут, декоративно-прикладне мистецтво). Актуалізовано важливість залучення дітей старшого дошкільного віку до народних промислів та ремесел, декоративно-прикладного мистецтва, виготовлення народних іграшок, що сприяє вихованню патріотизму, розвитку таких особистісних якостей, як доброзичливість, співчутливість, хоробрість тощо. Визначено місце естетики побуту, державних та народних символів в усвідомленні дитиною краси навколишньої дійсності. Запропоновано теоретичні та методичні аспекти професійної підготовки студентів до проведення занять з декоративного малювання та декоративної аплікації (малювання і аплікування писанок на площинних формах, яворівської іграшки, вправляння у елементах гуцульського та петриківського розпису), виготовлення народної ляльки-мотанки з різних матеріалів (нитки, тканина, сіно, солома), моделювання відвідин віртуального музею у роботі з дітьми старшого дошкільного віку; обґрунтовано важливість таких занять для розумового, мовленнєвого розвитку, підготовки до навчання в школі дітей старшого дошкільного віку. Запропоновано педагогічні умови задля ефективності використання народознавчо-естетичних засобів в практиці закладів дошкільної освіти. Наголошено на важливості підготовки майбутніх педагогів ЗДО до створення відповідного освітнього середовища, формування вмінь підбирати засоби і методи роботи з дітьми, які б сприяли розвитку їхнього творчого ставлення до естетичного освоєння дійсності, відображення його у власній творчій діяльності.