Ментальні карти як інструмент візуалізації та структурування мовного й літературного матеріалу в процесі навчання студентів закладів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.92-100Ключові слова:
ментальна карта, літературний матеріал, мовний матеріал, візуалізація, навчання студентів закладів вищої освітиАнотація
У статті розкрито особливості використання ментальних карт як інструмента візуалізації та структурування мовного та літературного матеріалу в процесі навчання студентів закладів вищої освіти педагогічних спеціальностей («Початкова освіта», «Філологія»). Окреслено цілі використання, принципи створення, зміст ментальних карт. Зауважено, що їх найчастіше використовують для систематизації та структурування навчальної інформації; аналізу змісту поданого матеріалу; розвитку навичок роботи з основною та вторинною інформацією; формування у студентів навичок генерування ідей; заохочення самостійного критичного, асоціативного, логічного, творчого мислення; підвищення мотивації та концентрації уваги. У формі ментальних карт можна побудувати лекційне чи практичне заняття з «Дитячої літератури та методики навчання літературного читання», підготувати презентацію творчості письменника чи аналіз твору, розробити методичну модель уроку. На заняттях з іноземної мови ментальна карта може бути використана для генерації асоціацій на початковому етапі опрацювання теми; систематизації лексики за морфологічними чи семантичними критеріями; структурування інформації, отриманої з тих, чи інших медіа; візуалізації граматичних правил та закономірностей; презентація стратегій слухання, читання, письма. Зауважено, що використання ментальних карт в освітньому процесі сприяє мотивації й зацікавленості студентів, активізації їхньої пізнавальної та мисленнєвої діяльності, допомагає розвивати креативність.