Як поєднати наукову освіту учнів із сучасною екологічною освітою?
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.16-26Ключові слова:
природознавство, наукова освіта, екологічна освіта, мотивація учнів, мотивація навчальних досягнень, взаємодія школяра та вчителяАнотація
Стаття присвячена актуальним проблемам сучасної освіти: формуванню й розвитку наукового мислення особистості зі шкільного віку та вдосконаленню природничої освіти (зокрема, екологічної) учнів основної та профільної школи, а також студентів. У цій роботі деякі питання освіти студентів розглядаються з позицій посилення наукової інтенсивності запропонованого змісту навчання. Автори, працюючи в закладах загальної середньої та вищої освіти і спираючись на власний професійний досвід, знайшли свій шлях до підвищення рівня наукової освіти школярів та студентів шляхом залучення їх до освітніх екологічних/біонічних дослідницьких робіт у формі ІТ-проєктів. Робота учнів / студентів над такими навчально-дослідницькими проєктами передбачає реалізацію основних етапів сучасного дослідження – від математичного моделювання обраного природного явища до належної статистичної обробки відповідних результатів комп’ютерного експерименту та їх інтерпретації. Організація навчально-дослідницької діяльності старшокласників та робота над такими дослідженнями мають низку позитивних результатів, один з яких – це не лише вдосконалення знань з природничих наук, а й інші позитивні сторони, пов’язані з певними типами людського мислення – критичного, алгоритмічного, логічного та творчого. Автори вважають, що значних успіхів у проведенні студентських досліджень можна досягти, працюючи із «звичайними», але умотивованими до наукових пошуків учнями.
Автори власним практичним досвідом доводять, що можна своєчасно виявити та виховати молодих людей з якостями (а можливо, і з талантами!) дослідників. У статті також висловлено позицію авторів щодо змісту сучасної освіти в закладах загальної середньої освіти та на вищих рівнях.