Підготовка фахівців інженерно-технічного профілю: гендерні стереотипи у професійній сфері
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.8.1.72-79Ключові слова:
гендерна педагогіка, гендерна культура, гендерні стереотипи, професійна підготовка, інженерно-технічна освіта, ґендерна рівність, ґендерна дискримінаціяАнотація
У статті висвітлено актуальність проблеми підготовки фахівців інженерно-технічного профілю з урахуванням розвитку технологій та суспільних викликів ринкової економіки. Наголошено на потребі забезпечення ґендерної рівності у виборі професій інженерно-технічного профілю, рівних можливостей для чоловіків та жінок. Обгрунтовано сутність понять: “гендер”, “гендерна педагогіка”, “гендерна культура”, “гендерна соціалізація”, “гендерні стереотипи”, “гендерна компетентність”, “гендерне виховання”, “гендерна нерівність”, “гендерні ролі” та ін. Визначено, що дослідження гендеру становлять вагомий інтерес для педагогічної і психологічної науки, оскільки стосуються статеворольової соціалізації людини, її особистісного і професійного розвитку. Представлено результати емпіричного дослідження з вивчення ґендерних стереотипів у виборі професійного фаху серед студентів Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (в опитуванні взяли участь 110 осіб). З’ясовано, що ґендерні ознаки у значної частини молодих людей не є прерогативою вибору професій інженерно-технічного профілю, однак все ще існують такі стереотипи у суспільстві. Виявлено, що для майбутніх фахівців цієї галузі гендерна дискримінація мала місце в їхньому житті (28,4% респондентів) і це здебільшого дівчата, котрі здобувають технічні професії. Третина студентів (32%) зізналися, що стикалися з випадками несправедливої оплати праці за гендерною ознакою на користь чоловіків. Доведено, що негативні гендерні стереотипи носять більшою мірою суб’єктивний, ніж об’єктивний характер, що дозволяє сподіватися на принципову можливість їх подолання в професійній підготовці фахівців в технічному університеті.