Критерії, показники та рівні дослідження готовності майбутніх учителів до організації діалогічного навчання молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.7.1.112-121Ключові слова:
діалогічне навчання молодших школярів, майбутні вчителі, рівні готовності до діалогічного навчання, критерії та показники професійної готовності вчителя до діалогічного навчанняАнотація
У статті обґрунтовано необхідність дослідження критеріально-змістової та рівневої структури щодо сформованості готовності майбутніх учителів початкової школи до організації діалогічного навчання. У розробці програми експериментальної роботи автором ураховано основні положення психолого-педагогічної науки, що стосуються проблеми готовності майбутніх фахівців до організації діалогічного навчання, професіоналізму діяльності і спілкування та діалогового педагогічного спілкування. У статті запропоновано орієнтовні критерії вивчення готовності майбутніх учителів початкової школи до організації діалогічного навчання учнів: потребово-мотиваційний, когнітивно-пізнавальний, соціально-комунікативний, рефлексивно-ціннісний та операційно-діяльнісний, а також показники їх виявлення. Визначено рівні готовності майбутніх учителів початкової школи до організації діалогічного навчання – високий, середній і низький. Автором представлено результати емпіричного дослідження стану сформованості готовності студентів до діалогічного навчання молодших школярів за потребово-мотиваційним критерієм. Подано результати діагностики сформованості в майбутніх учителів мотивації досягнень, розуміння ними мотиваційної структури діалогічного навчання, внутрішньої мотивації їх готовності до саморозвитку, стійкості до зовнішніх впливів (зокрема, результати ранжування за ступенем значущості мотивів майбутньої педагогічної професійної діяльності). Доведено, що впровадження в практику підготовки вчителя початкової школи авторської моделі дозволяє істотно змінювати мотивацію майбутніх фахівців до майбутньої професійної діяльності.