Парадигмальний простір сучасної вищої освіти в Україні
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.7.1.32-40Ключові слова:
парадигма освіти, поліпарадигмальність, особистосно зорієнтована парадигма освіти, смислова парадигма освіти, , когнітивна парадигма освіти, рефлексивна парадигма освітиАнотація
У статті проаналізовано парадигмальний простір вищої освіти в Україні. Доведено, що сучасна парадигма освіти має синтетичний характер, базується на принципі поліпарадигмальності і є синтезом ідей особистісно зорієнтованої, смислової та когнітивної парадигм освіти. Розглянуто їх сутність та особливості. Одиницями аналізу обрано певні компоненти парадигм, а саме: місія, цілі, завдання, провідні цінності, зміст освіти, основні дидактичні засоби, взаємини викладача й студента, критерії, функції. Доведено, що ситуація протистояння та взаємозаперечення особистісно зорієнтованої, смислової та когнітивної парадигм освіти є неприпустимою, оскільки кожна з них має свої позитиви і обмеження. З’ясовано, що когнітивна освіта містить значний потенціал щодо інтелектуального розвитку особистості, це є її очевидним позитивом. Обґрунтовано, що обмеженість когнітивної освіти полягає в її нормативності, суто соціальній доцільності, яка не пов’язана з реалізацією унікальності особистості, що є пасивним “об’єктом” педагогічного впливу викладача; пріоритетність інформативності когнітивної освіти призвела до її змістовного та дисциплінарного перевантаження, що є серйозною проблемою сучасної освіти в ЗВО. Доведено, що пріоритети ж особистісно зорієнтованої парадигми пов’язані з формуванням вільної, ініціативної особистості як “суб’єкта” свого життя й ця парадигма освіти є рефлексивно орієнтованою, оскільки провідними її цінностями є самоусвідомлення, саморозвиток та самореалізація особистості майбутнього фахівця. Проте інколи поза увагою залишається об’єктивне знання, і це є певною складністю особистісно зорієнтованої освіти. З’ясовано, що переваги смислова парадигма освіти пов’язані з формуванням ціннісно-смислового ставлення до майбутньої професійної діяльності, з актуалізацією особистісного смислового досвіду; зі смисловим вибором, з розвитком смислового потенціалу майбутнього фахівця. Обґрунтована рефлексивна природа особистісно зорієнтованої, смислової та когнітивної парадигм освіти й доведено, що сучасний парадигмальний простір вищої освіти буде складати поліпарадигмальний синтез їх ідей, що акумулюються в рефлексивній парадигмі освіти. Розкрито сутність поліпарадигмальності як дослідницьку методологію, що є концептуальним синтезом кількох існуючих освітніх парадигм.