Морально-естетичний аспект професійної підготовки вчителів
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.4.1.26-33Ключові слова:
професійна освіта, підготовка вчителя, педагогічна діяльність, морально-естетична готовністьАнотація
У статті висвітлено результати діагностики сформованості морально-естетичного компонента професійної готовності вчителів до педагогічної діяльності. Вивчення цієї готовності здійснено за методикою діагностики емпатійних здібностей (В. Бойко), авторської методики виявлення готовності до вчинкової діяльності морально-естетичного змісту та особистісної схильності до конфліктної поведінки (тест К. Томаса). Результати дослідження засвідчили, що майбутні вчителі мають розвинені моральні ідеали і духовні цінності; сформовану естетичну свідомість (смаки, потреби, почуття) і мотивацію до активної перетворювальної діяльності в системі міжособистісного спілкування. Більшість майбутніх учителів, котрі брали участь у дослідженні, виявили недостатньо сформовані: спрямованість уваги, сприймання стану чи поведінки іншої людини; емоційну чутливість, здатність входити в емоційний резонанс з оточуючими (співпереживати, співпрацювати), розуміти іншу людину, прогнозувати поведінку та ефективно впливати на неї. Доведено, що студенти відчувають труднощі у розв’язанні конфліктних ситуацій у педагогічному спілкуванні. Це може негативно позначитися на майбутній професійній діяльності, включаючи роботу з бездоглядними учнями та їхніми батьками. На думку автора, важливим завданням підготовки майбутніх учителів є формування морально-естетичної свідомості в діалектичній єдності раціонального та почуттєво-вольового складників задля організації педагогічної взаємодії на засадах співробітництва, співтворчості