Філософські засади досліджень розвитку інклюзивної освіти
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.6.1.9-18Ключові слова:
інклюзивна освіта, людиноцентризм, дитиноцентризм, людина з особливими потребами, освітній процес, філософія інклюзіїАнотація
У статті на основі першоджерел досліджено філософські засади сучасної інклюзивної освіти. Представлено змістову характеристику поняття “інклюзивна освіта”, доведено необхідність її впровадження. Акцентовано на двох основних філософських засадах її розвитку: персоналізму й інтуїтивізму. Такий підхід зумовлений тим, що в сучасних дослідженнях з окресленої проблематики переважно домінують раціоналістичні методологічні підходи, натомість ірраціональналістичні теорії часто залишаються поза увагою. У нашому аналізі і трактуванні філософія персоналізму виконує важливу методологічну роль тому, що допомагає з`ясувати сутність унікальності і неповторності кожної дитини, яка має особливі потреби та визначити реальні шляхи її духовного і психофізичного розвитку. Філософія інтуїтивізму орієнтує на дослідження питань, що пов’язані із формуванням свідомості особистості, яка має особливі потреби. Тому авторами доведено необхідність застосування інтуїтивного методу дослідження, який дозволяє активно сприяти комунікації суб’єктів взаємодії, розкривати їх духовний потенціал, здійснювати пошук шляхів формування мислення у дітей з особливими потребами, активно застосовуючи при цьому мову, культуру, мистецтво.