КОМП’ЮТЕРНІ ПРОГРАМИ ЯК ЗАСІБ МОНІТОРИНГУ ФІЗИЧНОГО СТАНУ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • Наталія Сороколіт Львівський державний університет фізичної культури ім. І. Боберського https://orcid.org/0000-0002-4958-9552
  • Ольга Римар Львівський державний університет фізичної культури ім. І. Боберського https://orcid.org/0000-0001-6947-0420
  • Денис Кудрявець Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського, учитель фізичної культури спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 61 з поглибленим вивченням інформаційних технологій Шевченківського району міста Києва; методист відділу розвитку особистості Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

Ключові слова:

моніторинг, школярі, фізичний стан, фізична підготовленість.

Анотація

В статті розкриваються питання, пов’язані із здійсненням моніторингу фізичного стану школярів у сучасних умовах. Мета дослідження – розробити методику моніторингу фізичного стану школярів із застосуванням комп’ютерних програм. Матеріал і методи дослідження: аналіз та узагальнення літературних джерел. Отримані результати. Розроблена нами методика містить дві комп’ютерні програми: «Моніторинг фізичного стану учня» та «Кращий спортсмен освітнього закладу». Комп’ютерна програма «Моніторинг фізичного стану учня» складається з двох блоків: І блок – «Рівень морфо-функціонального стану та фізичної підготовленості учня», ІІ блок –  «Щоденник здоров'я». У блоці «Рівень морфо-функціонального стану та фізичної підготовленості учня» застосовується методика визначення рівня фізичного здоров'я; фізичного розвитку; морфо-функціонального стану; м’язової системи; функціонального стану дихальної системи та стану серцево-судинної системи; психомоторного рівня координаційної функції нервово-м'язової системи та фізичної підготовленості учня. У блоці «Щоденник здоров’я» надається інструкція щодо його ведення впродовж навчального року. Даний щоденник складається з таких компонентів: теоретичні знання, режим дня, рухової активності, занять спортом, харчування. Друга комп’ютерна програма «Кращий спортсмен освітнього закладу» допомагає стимулювати  інтерес учнів до виконання фізичних вправ. Висновки. Постійний моніторинг фізичного стану та фізичної підготовленості школярів із застосуванням двох комп’ютерних програм для кожного учня (1-11 класи) дозволить демократизувати й гуманізувати педагогічний процес у цілому. Послідовне розв’язання пізнавальних завдань розширить та поглибить знання учнів з фізичної культури та спорту, сприятиме підготовці фізкультурно грамотних людей, їх готовності самостійно вести здоровий спосіб життя. Окрім того, це сприятиме відстеженню ефективності фізкультурних занять школярів. Виявлення можливих відхилень у фізичному стані учнів допомагатиме коригувати індивідуальну роботу. При ефективному плануванні власного фізичного стану в учнів формуватиметься мотивація та потреба до творчої взаємодії з учителем та іншими учнями, систематичних занять фізичними вправами, індивідуально розроблених педагогами на основі результатів комп’ютерних програм моніторингу. У цьому й вбачаємо перспективи наших подальших досліджень.

Посилання

Альошина А, Дем’янчук О. Обґрунтування технології корекції фізичного стану школярів із використанням засобів спортивного туризму. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2019;33:45–9.

Галан ЯП. Корекція психофізичного стану школярів 13-14 років засобами спортивного орієнтування: автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02. Київ, 2015. 21 с.

Дем’янчук О. Ефективність технології корекції фізичного стану школярів засобами спортивного туризму. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт: журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. Луцьк, 2019;35:59–66.

Єланська ОО. Карате як засіб покращення фізичного стану дітей. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15. 2021;10(141):61–5. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.10(141).14.

Капкан ОО. Моделювання процесу навчання фізичних вправ школярів 8-9 класів: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Чернігів, 2019. 22 с.

Кашуба В, Маслова О, Ричок Т. Технологія корекції фізичного стану школярів з вадами слуху в процесі фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2018;(1):42–8. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2018.1.42-48.

Лисак І, Іванов Є, Лісчишин Г. Оцінка рівня соматичного здоров'я школярів середніх класів [Internet]. Available from: http://eprints.zu.edu.ua/27514/1/58.pdf.

Пєнкіна ЄІ. Сучасні підходи до моніторингу фізичного стану школярів у процесі фізичного виховання: кваліфікаційна робота магістра спеціальності 017 "Фізична культура і спорт" / наук. керівник О. В. Соколова. Запоріжжя: ЗНУ, 2021. 73 с.

Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах: наказ Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 р. № 518/674.

Про проведення моніторингу стану фізичного, психічного й морального здоров’я учнів та інфраструктури навчальних закладів, яка забезпечує збереження здоров’я школярів: наказ Міністерства освіти і науки України від 22.02.2005 р. № 108.

Про удосконалення медичного обслуговування учнів загальноосвітніх навчальних закладів: наказ Міністерства охорони здоров’я України від 16.08.2010 р. № 682 (із змінами від 23.05.2012 № 382).

Римар ОВ. Оцінка силових та швидкісно-силових якостей учнів середнього шкільного віку. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. 2020; 3К(123):364–8.

Сороколіт Н, Римар О, Шевців У. Удосконалення фізичної підготовленості студентів засобами комбінованих спортивних ігор. Physical culture and sport: scientific perspective. 2024; 1(1):208–15. DOI: https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.32.

Сороколіт НС. Ставлення учнів 5–9 класів до свого здоров’я та до уроків фізичної культури. Спортивна медицина. 2014. 1. с. 47–51.

Ханікянц ОВ, Римар ОВ, Конестяпін ВГ. Удосконалення швидкісно-силової підготовки учнів середнього шкільного віку з пріоритетним використанням засобів легкоатлетичних стрибків. Інноваційна педагогіка: за результ. II Міжн. наук.-спорт. конгресу студентів та молодих учених. 2020; 22(4):79–83.

Шиян ОІ, Сороколіт НС. Розвиток фізичних якостей учнів 5–9 класів в умовах модульної навчальної програми. Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку: тези доп. ХIV Міжнар. наук.-практ. конф. (14–16 квітня 2016 р.). Харків; Дрогобич, 2016. с. 263–6.

Andrieieva O, Yarmak O, Palchuk M, Hauriak O, Dotsyuk L, Gorashchenco A, Kushnir I, Galan Ia. Monitoring the morphological and functional state of students during the transition from middle to high school during the physical education process. Journal of Physical Education and Sport, 2020; 1(20):2110–7. DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s3284.

Galan Y, Yarmak O, Kyselytsia O, Paliichuk Y, Moroz O, Tsybanyuk O. Monitoring the physical condition of 13yearold schoolchildren during the process of physical education. Journal of Physical Education and Sport; 2018; 30(97):663–9. DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2018.02097.

Janko V, Cvetković B, Gradišek A, Luštrek M, Štrumbelj B, Kajtna T. ‘e-Gibalec: Mobile Application to Monitor and Encourag Physical Activity in Schoolchildrens; 2017; 5(9):595–09. DOI: https://doi.org/10.3233/AIS-170453.

Jarnig G, Jaunig J, Kerbl R, Lima RA, van Poppel MNM. A Novel Monitoring System (AUT FIT) for Anthropometrics and Physical Fitness in Primary School Children in Austria: A Cross-Sectional Pilot Study. Sports. 2022; 10. 4. DOI : https://doi.org/10.3390/sports10010004.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-26 — Оновлено 2024-08-26

Версії