Computer programs as a means of monitoring the physical condition of schoolchildren

Authors

  • Наталія Сороколіт Львівський державний університет фізичної культури ім. І. Боберського https://orcid.org/0000-0002-4958-9552
  • Ольга Римар Львівський державний університет фізичної культури ім. І. Боберського https://orcid.org/0000-0001-6947-0420
  • Денис Кудрявець Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського, учитель фізичної культури спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 61 з поглибленим вивченням інформаційних технологій Шевченківського району міста Києва; методист відділу розвитку особистості Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

Keywords:

моніторинг, школярі, фізичний стан, фізична підготовленість.

Abstract

The article addresses issues related to monitoring the physical condition of schoolchildren in modern conditions. The aim of the study is to develop a methodology for monitoring the physical condition of schoolchildren using computer programs. Materials and methods: analysis and synthesis of literature sources. Results obtained. The methodology we developed includes two computer programs: "Monitoring of Physical Development and Health Status of the Student" and "Best Athlete of the Educational Institution." The computer program "Monitoring of Physical Development and Health Status of the Student" consists of two modules: Module I – "Level of Morphofunctional State and Physical Fitness of the Student," Module II – "Health Diary." The "Level of Morphofunctional State and Physical Fitness of the Student" module employs methods to determine the level of physical health, physical development, morphofunctional state, muscular system, functional state of the respiratory system, cardiovascular system condition, and the psychomotor level of coordination function of the neuromuscular system and the student's physical fitness. The "Health Diary" module provides instructions for maintaining it throughout the academic year. This diary includes the following components: theoretical knowledge, daily routine, physical activity, sports participation, and nutrition. The second computer program, "Best Athlete of the Educational Institution," helps stimulate students' interest in physical exercises. Conclusions. Continuous monitoring of the physical condition and physical fitness of schoolchildren using the two computer programs for each student (grades 1-11) will democratize and humanize the pedagogical process as a whole. Sequentially solving cognitive tasks will expand and deepen students' knowledge of physical culture and sports, contributing to the education of knowledgeable individuals and their readiness to lead a healthy lifestyle independently. Additionally, it will help track the effectiveness of students' physical activities. Identifying possible deviations in students' physical development will aid in correcting individual work. Effective planning of personal development will foster motivation and the need for creative interaction with teachers and peers, systematic physical exercise, individually developed by educators based on the results of computer monitoring programs. This is where we see the prospects of our further research.

References

Альошина А, Дем’янчук О. Обґрунтування технології корекції фізичного стану школярів із використанням засобів спортивного туризму. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2019;33:45–9.

Галан ЯП. Корекція психофізичного стану школярів 13-14 років засобами спортивного орієнтування: автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02. Київ, 2015. 21 с.

Дем’янчук О. Ефективність технології корекції фізичного стану школярів засобами спортивного туризму. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт: журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. Луцьк, 2019;35:59–66.

Єланська ОО. Карате як засіб покращення фізичного стану дітей. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15. 2021;10(141):61–5. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.10(141).14.

Капкан ОО. Моделювання процесу навчання фізичних вправ школярів 8-9 класів: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Чернігів, 2019. 22 с.

Кашуба В, Маслова О, Ричок Т. Технологія корекції фізичного стану школярів з вадами слуху в процесі фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2018;(1):42–8. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2018.1.42-48.

Лисак І, Іванов Є, Лісчишин Г. Оцінка рівня соматичного здоров'я школярів середніх класів [Internet]. Available from: http://eprints.zu.edu.ua/27514/1/58.pdf.

Пєнкіна ЄІ. Сучасні підходи до моніторингу фізичного стану школярів у процесі фізичного виховання: кваліфікаційна робота магістра спеціальності 017 "Фізична культура і спорт" / наук. керівник О. В. Соколова. Запоріжжя: ЗНУ, 2021. 73 с.

Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах: наказ Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України від 20.07.2009 р. № 518/674.

Про проведення моніторингу стану фізичного, психічного й морального здоров’я учнів та інфраструктури навчальних закладів, яка забезпечує збереження здоров’я школярів: наказ Міністерства освіти і науки України від 22.02.2005 р. № 108.

Про удосконалення медичного обслуговування учнів загальноосвітніх навчальних закладів: наказ Міністерства охорони здоров’я України від 16.08.2010 р. № 682 (із змінами від 23.05.2012 № 382).

Римар ОВ. Оцінка силових та швидкісно-силових якостей учнів середнього шкільного віку. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. 2020; 3К(123):364–8.

Сороколіт Н, Римар О, Шевців У. Удосконалення фізичної підготовленості студентів засобами комбінованих спортивних ігор. Physical culture and sport: scientific perspective. 2024; 1(1):208–15. DOI: https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.32.

Сороколіт НС. Ставлення учнів 5–9 класів до свого здоров’я та до уроків фізичної культури. Спортивна медицина. 2014. 1. с. 47–51.

Ханікянц ОВ, Римар ОВ, Конестяпін ВГ. Удосконалення швидкісно-силової підготовки учнів середнього шкільного віку з пріоритетним використанням засобів легкоатлетичних стрибків. Інноваційна педагогіка: за результ. II Міжн. наук.-спорт. конгресу студентів та молодих учених. 2020; 22(4):79–83.

Шиян ОІ, Сороколіт НС. Розвиток фізичних якостей учнів 5–9 класів в умовах модульної навчальної програми. Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку: тези доп. ХIV Міжнар. наук.-практ. конф. (14–16 квітня 2016 р.). Харків; Дрогобич, 2016. с. 263–6.

Andrieieva O, Yarmak O, Palchuk M, Hauriak O, Dotsyuk L, Gorashchenco A, Kushnir I, Galan Ia. Monitoring the morphological and functional state of students during the transition from middle to high school during the physical education process. Journal of Physical Education and Sport, 2020; 1(20):2110–7. DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s3284.

Galan Y, Yarmak O, Kyselytsia O, Paliichuk Y, Moroz O, Tsybanyuk O. Monitoring the physical condition of 13yearold schoolchildren during the process of physical education. Journal of Physical Education and Sport; 2018; 30(97):663–9. DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2018.02097.

Janko V, Cvetković B, Gradišek A, Luštrek M, Štrumbelj B, Kajtna T. ‘e-Gibalec: Mobile Application to Monitor and Encourag Physical Activity in Schoolchildrens; 2017; 5(9):595–09. DOI: https://doi.org/10.3233/AIS-170453.

Jarnig G, Jaunig J, Kerbl R, Lima RA, van Poppel MNM. A Novel Monitoring System (AUT FIT) for Anthropometrics and Physical Fitness in Primary School Children in Austria: A Cross-Sectional Pilot Study. Sports. 2022; 10. 4. DOI : https://doi.org/10.3390/sports10010004.

Published

2024-08-26 — Updated on 2024-08-26

Versions