ISSUES OF FORMATION AND IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL PROGRAMS IN THE SYSTEM OF ANTI-DOPING ACTIVITIES IN SPORT
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.42.18-25Keywords:
anti-doping activities; sport; educational programsAbstract
The Purpose is to substantiate the relevance and main tasks and predicted results of further study of the issues of formation and implementation of educational programs in the system of anti-doping activities in sports.
Results. The official beginning of the development of educational anti-doping programs was laid down by the Council of Europe Anti-Doping Convention (1989). The educational sphere of anti-doping activities was further developed in the first edition of the World Anti-Doping Code (2003), where Article 18 is dedicated to education and obliges international sports federations and national anti-doping organizations to provide anti-doping education to athletes and their support personnel. Starting in 2021, WADA will no longer consider education to be an additional service, but a key element of the global anti-doping prevention strategy, as outlined in the International Standard for Education. This standard is based on the principle that an athlete's first experience of anti-doping should be through education, not doping control. At the same time, the issue of the specifics of the preparation and implementation of educational measures to promote behavior consistent with the values of clean sport and protect athletes and other people from doping, considering social values, national traditions and the relevant legal framework, remains open.
Conclusions. The entry into force of the WADA International Standard for Education, the improvement of domestic legislation on anti-doping activities in sport and the availability of only some scientific knowledge on anti-doping educational programs make it important to study the peculiarities of the formation and implementation of educational programs in the system of anti-doping activities in sport in Ukraine. The purpose, objectives, methods and organization of such research, the expected scientific novelty and practical significance are substantiated.
References
https://dspace.onua.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ffb650f2-83cb-4613-a0df-dd6600774adf/content
2. Антидопінгова конвенція Ради Європи [Інтернет]. Страсбург; 1989 Лист 16 [цитовано 2024 Січ 17]. Доступно:
https://nadc.org.ua/dokumenty/mizhnarodni-konventsiyi/antydopingova-konventsiya/
3. Бубка СН, Платонов ВН, редакторы. Менеджмент подготовки спортсменов к Олимпийским играм. Киев: Олимпийская лит.; 2017. 480 с.
4. Всесвітній антидопінговий кодекс [Інтернет]. 2021 [цитовано 2024 Січ 16]. Доступно:
https://nadc.org.ua/wp-content/uploads/2021/01/The_Code_2021_UA.pdf
5. Європейська модель спорту (Консультативний документ Генерального директорату з питань інформації, комунікації, культури, аудіовізуальної політики, культури та спорту, 1998 р.). В: Литвин ВМ, редактор. Міжнародно-правові акти у сфері спорту (до Євро-2012). Київ: Парламентське вид-во; 2011. с. 271-310.
6. Імас Є, Борисова О, Когут І. Неолімпійський спорт: проблеми та перспективи розвитку. В: Костюкевич ВМ, гол. редактор. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: зб. наук. праць. Вип. 2. Вінниця; 2016. с. 145-52.
7. Платонов ВН, редактор. Допинг и эргогенные средства в спорте. Киев: Олимпийская лит.; 2003. 575 с.
8. Платонов В. Борьба с допингом в олимпийском спорте: кризис и пути его преодоления. Наука в олимпийском спорте. 2016;(2):64-90.
9. Сергієнко ВМ, Корж СО. Поняття допінгу та нормативно-правове регулювання боротьби з цим явищем у спорті. В: Тимошенко ОВ, редактор. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фіз. культури (фіз. культура і спорт): зб. наук. пр. Вип. 3К(110). Київ: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2019. с. 516-19.
10. Сергієнко ВМ, Сірик АЄ. Допінг та антидопінгова освіта сучасного спорту. В: Тимошенко ОВ, редактор. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фіз. культури (фіз. культура і спорт): зб. наук. пр. Вип. 3К(131). Київ: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2021. с. 358-61.
11. Шинкарук ОА. Актуальные проблемы медицинского и научного обеспечения в олимпийском спорте. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2019;(1):16-27.
12. Gatterer K, Streicher B, Petróczi A, Overbye M, Schobersberger W, Gumpenberger M, et al. The status quo before the International Standard for Education: Elite adolescent athletes’ perceptions of anti-doping education. Performance Enhancement & Health [Internet]. 2021;9(3-4) [cited 2024 Jan 19]. Available from:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211266921000153)
13. Hurst P, King A, Massey К, Kavussanu M, Ring C. A national anti-doping education programme reduces doping susceptibility in British athletes. Psychol Sport Exerc [Internet]. 2023 [cited 2024 Jan 17];(69). Available from:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37665917/
14. Kavussanu M, Barkoukis V, Hurst P, Yukhymenko-Lescroart M, Skoufa L, Chirico A, et al. A psychological intervention reduces doping likelihood in British and Greek athletes: a cluster randomized controlled trial. Psychol Sport Exerc [Internet]. 2022 [cited 2024 Jan 16];(6)1. Available from:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S146902922100217X
15. Manges T, Seidel K, Walter N, Schüler T, Elbe AM. Answering the call for values-based anti-doping education — An evidence-informed intervention for elite adolescent athletes in Germany and Austria. Front. Sports Act. Living [Internet]. 2022 [cited 2024 Jan 18];(4). Available from:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fspor.2022.859153
16. Nichollsa AR, Morleyb D, Thompsona MA, Huangc C, Abta G, Rothwelld M, et al. The effects of the iPlayClean education programme on doping attitudes and susceptibility to use banned substances among high-level adolescent athletes from the UK: a cluster-randomised controlled trial. Int J of Drug Policy [Internet]. 2020 [cited 2024 Jan 20];(82). Available from:
https://doi.org/10.1016/j.drugpo.2020.102820
17. WADA International standard of education (ISE) [Internet]. 2021 [cited 2024 Jan 15]. Available from:
https://www.wada-ama.org/sites/default/files/resources/files/international_standard_ise_2021.pdf
18. Woolf JR. An examination of anti-doping education initiatives from an educational perspective: insights and recommendations for improved educational design. Performance Enhancement & Health [Internet]. 2020 [cited 2024 Jan 19];8(2-3). Available from: https://doi.org/10.1016/j.peh.2020.100178