ПОЛІТЕКОНОМІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.2.17.67-76Ключові слова:
державно-приватне партнерство, приватний сектор, стейкхолдери, інвестиції, інфраструктура, політекономічні особливостіАнотація
Метою статті є проаналізувати стан ДПП в Україні, виявити політекономічні особливості, переваги, недоліки та ризики для стейкхолдерів, визначити блоки бар’єрів, що перешкоджають ДПП в ринковій економічній системі. При вирішенні поставлених завдань нами використано ряд методів дослідження: аналізу, синтезу та порівняння щодо особливостей державно-приватного партнерства для стейкхолдерів.
Успішною платформою для розвитку державно-приватного партнерства (ДПП) є взаємовигідні відносини між усіма зацікавленими сторонами. Державний менеджмент часто визначає вектори розвитку галузей, сфер та регіонів для ефективної інвестиційної діяльності з врахуванням стратегії розвитку. Варто зазначити, що до переваг ДПП слід віднести те, що підвищується ефективність управління об'єктами як державної так і комунальної власності; якість надання державних послуг населенню та суб’єктам господарювання; створюються умови для використання сучасних досягнень науки і техніки, впроваджуються інновації; зменшується навантаження на державний бюджет та оптимізуються видатки на надання державних послуг.
Поряд з перевагами, виявлено ряд недоліків ДПП, що пов’язані з реалізацією проектів. До них можна віднести: окремі труднощі, що пов’язані з отриманням дозвільних документів та погодження; процедура складності в переоформленні права користування землею на приватного партнера; недостатня мотивація та відсутність фахової підготовки посадових осіб, наявність корупційних проявів.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше проаналізовано політекономічні особливості державно-приватного партнерства, які в ринковій економіці яскраво проявляються через відносини, що складаються між зацікавленими сторонами – стейкхолдерами.
Розвиток державно-приватного партнерства досяг ключових змін та має позитивну динаміку: оновлена законодавча база з ДПП та концесій, відкриття зовнішніх пропозицій для ініціювання потенційними партнерами національних або регіональних проектів ДПП, дороги ДПП.
Проведено SWOT аналіз інфраструктури доріг, що дало можливість виявити сильні і слабкі сторони, загрози та можливості.
Нами виокремлено три блоки недоліків державно-приватного партнерства в інфраструктурних проектах: 1) складність та високі витрати, 2) ринкові та фінансові ризики, 3) політичні і соціальні ризики.
Висновки та рекомендації мають практичну значущість для регіональних та місцевих органів влади та приватного сектору, адже політекономічні особливості ДПП нададуть можливість розкрити взаємовигідність для стейкхолдерів, які полягають у налагодженні комунікацій, вдосконаленні інфраструктури та оптимізації розподілу інвестицій та ризиків.
Посилання
2. Status of PPP implementation in Ukraine, www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=9fc90c5e-2f7b-44b2-8bf1-1ffb7ee1be26&title=StanZdiisnenniaDppVUkraini&isSpecial=true. Accessed 14 Sept.2021
3. Panchenko, V. G. “Economic nationalism: political-economic aspect.” Business analytics in the management of foreign economic activity: Proceedings of the VI International scientific-practical conference, March 15, 2019. Kyiv: State Enterprise “Information and Analytical Agency”, 2019, pp. 168 – 172, 194.44.12.92:8080/jspui/handle/123456789/3896 (access date 11.07.2021).
4. Malin, O. L. Analysis of the development of public-private partnership in Ukraine and the world: qualitative changes and main trends in 2020: Analytical report. Odessa, 2020.
5. Public-private partnership program in the road sector: website, /roadppp.in.ua. Accessed 13 Sept.2021
6. Avksentiev, M. Yu. Public-private partnership as a modern mechanism for attracting investment in the infrastructure sector of Ukraine: author's ref. dis. ... cand. econ. Sciences: 08.00.03. Кyiv, 2010.
7. Melnyk, A. F. Public-private partnership in the system of institutes of national economy: mechanisms of development. Ternopil: TNEU, 2017.
8. Shemaeva, L. M. Public-private partnership as an instrument of national economy development: author's ref. dis. ... cand. econ. Science: 08.00.03. Kharkiv, 2018.
9. Savchenko, V. F., Stoyka, S. O., and V. O. “Stoyka Public-private partnership as a basis of financial and economic stability of the state.” Market infrastructure, Issue 56, 2021, pp. 45-53.
10. Sidoruk, I. S. “Public-private partnership as a basis for improving the efficiency of regional clusters with the participation of small enterprises.” Entrepreneurship and Trade, no. 30, 2021, pp.52-58.
11. Yurynets, Z. V., and M. O. Kokhan. “Development of hybrid projects in the context of public-private partnership and investment in infrastructure development.” Galician Economic Bulletin, no.62.1, 2020, pp.102-109.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).