БУХГАЛТЕРСЬКА ОСВІТА В УКРАЇНІ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Т.М. Гнатюк Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерствo освіти і науки України, кафедра обліку та оподаткування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018 https://orcid.org/0000-0002-7984-987X
  • В.В. Шкромида Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерствo освіти і науки України, кафедра обліку та оподаткування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018 https://orcid.org/0000-0003-1826-8243
  • Н.Я. Шкромида Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерствo освіти і науки України, кафедра обліку та оподаткування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018 https://orcid.org/0000-0001-7170-2497
  • М.М. Василюк Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерствo освіти і науки України, кафедра обліку та оподаткування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018 https://orcid.org/0000-0001-7372-4382

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.17.246-256

Ключові слова:

бухгалтерська освіта, бухгалтер, заклади освіти, навчальна діяльність, професійний рівень бухгалтера

Анотація

У статті проведено теоретичне обґрунтування процесів, що викликають необхідність трансформації простору, в якому здобувачі бухгалтерської освіти отримують можливості набувати усі необхідні компетентності для швидкого переходу від навчання до трудової діяльності за обраним фахом. Дано критичну оцінку стану вітчизняної системи підготовки бухгалтерів і аудиторів у закладах формальної освіти, яка не реалізує увесь наявний потенціал що можуть запропонувати професійні бухгалтерські організації через інтеграцію в освітній процес результатів неформальної та інформальної освіти. Встановлено, що потенційні роботодавців, як зі сторони бізнесу так і з боку державного сектору економіки постійно підвищують вимоги до випускників облікової спеціальності, вимагаючи, відразу на вході у професію, широкої бази технічних знань та умінь, а також соціальних навиків успішності. Широке змістове навантаження поняття бухгалтерської освіти дозволяє однаково асоціювати її з випускниками освітніх закладів за рівнями визначеними нормативним законодавством в межах формальної освіти, так і з професійними бухгалтерами, що за окремими освітніми програмами отримують професійні кваліфікації або самостійно здобувають окремі компетентності впродовж життя в процесі професійної діяльності на робочому місці. Проте через нездатність університетської бухгалтерської освіти, яка наповнена дозвільними практиками та бюрократичними регламентами, своєчасно реагувати на зміни, що відбуваються у професії бухгалтера, частина її здобувачів втрачає професійну орієнтацію, яка була сформована на момент вступу до навчального закладу під впливом соціального середовища. У сучасному освітньому просторі питання дидактики, у частині удосконалення методів та організаційних форми навчання, залишається ключовим завданням, яке прямо впливає на розвиток та популяризацію професії. Узагальнено систему понять і уявлень про організаційно-методичні форми навчання, що є елементом посилення методичного забезпечення бухгалтерської освіти шляхом впровадження в навчальний процес нових конфігурацій взаємодії зі студентами. Запропоновані форми роботи потребують проведення функціонального дискурсу з урахуванням семіотичного підходу до вирішення поставленого переліку проблемних питань.

Біографії авторів

Т.М. Гнатюк , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерствo освіти і науки України, кафедра обліку та оподаткування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018

кандидат економічних наук, доцент

В.В. Шкромида, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерствo освіти і науки України, кафедра обліку та оподаткування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018

кандидат економічних наук, доцент

Н.Я. Шкромида, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерствo освіти і науки України, кафедра обліку та оподаткування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018

кандидат економічних наук, доцент

М.М. Василюк, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерствo освіти і науки України, кафедра обліку та оподаткування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018

доктор економічних наук, доцент

Посилання

1. About higher education. The Law of Ukraine. Verkhovna Rada of Ukraine, zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. Accessed 07 Oct. 2021.
2. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine on the establishment of the “National Agency for Quality Assurance in Higher Education”. Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/244-2015-%D0%BF/ed20190828#Text. Accessed 07 Oct. 2021.
3. Shigun, M. Professional accounting education and qualifications: European guidelines. Diss. Ternopil, TNEU, 2017. dspace.wunu, dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/22443/1/335-337.pdf. Accessed 07 Oct.2021.
4. Pilipenko, O.I., and O.A. Yurchenko. “Improving the professional education of accountants for the effective functioning of the system of economic security of enterprises.” Statistics of Ukraine, no. 2–3, 2020, pp.148–154.
5. Kulik, V.A. "Reforming the system of accounting education in Ukraine in terms of informatization of society." Scientific Bulletin PUET: Economic Sciences, no. 1 (79), 2017, pp.164–170.
6. Verbytska, V. “Accounting education in the context of innovative educational process.” Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social Work, no. 2, 2016, pp. 52-54.
7. Zubilevych, S. “International educational standards as the basis of a single national program of professional certification of accountants of Ukraine.” Accounting and Auditing, no. 5, 2014, pp. 8-15.
8. Bondar, M., and M. Shigun. “The concept of certification of accountants of Ukraine.” Accounting and Auditing, no. 5, 2014, pp. 3-7.
9. Metelitsa, V. “Formation of a national system of professional certification of accountants.” Accounting and Auditing, no. 9, 2014, pp 3-9.
10. Farion, A. Problematic aspects of certification of accountants in Ukraine. Diss. Ternopil, TNEU, 2017.
11. About higher education. The Law of Ukraine. Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. Accessed 07 Oct.2021
12. Tkachuk, I.M. “Continuing professional education as a guarantee of skills of an accountant.” Economic sciences. Series: Accounting and Finance, no. 12 (1), 2015, pp. 332-341.
13. Shygun, M. “Development of Accounting Education in the Knowledge Society.” ARTECO Journal. Socio-Economic Researches and Studies, no.3 (1), 2020, pp17–24
14. Stoyanova-Koval, S.S. “Gamification as a direction of increasing motivation in the training of accounting professionals.” Proceedings of the II All-Ukrainian scientific-practical Internet conference "Main directions of improving accounting, auditing and taxation in the context of European integration". Kharkiv, 2020, pp. 194-196.
15. Bondar, M., and T. Bondar. The future of the accounting profession. Diss. Ternopil, TNEU, 2018.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-30

Як цитувати

Гнатюк , Т., Шкромида, В., Шкромида, Н., & Василюк, М. (2021). БУХГАЛТЕРСЬКА ОСВІТА В УКРАЇНІ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, 1(17), 246–256. https://doi.org/10.15330/apred.1.17.246-256