КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ВИМУШЕНО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ З ВРАХУВАННЯМ КЛАСТЕРНОГО ПІДХОДУ
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.2.13.184-195Ключові слова:
вимушені переселенці, внутрішньо переміщені особи, кластер, соціальна політика, соціальний захист, соціальне забезпечення, фінансове забезпеченняАнотація
У статті систематизовано підходи щодо фінансової підтримки та соціальної адаптації внутрішньо переміщених осіб (ВПО), а також їх соціального захисту, що базується на проведенні аналізу нормативно-правового підґрунтя, стану та джерел фінансово-соціальної підтримки країнами ЄС ВПО в Україні та їх соціального забезпечення. Дослідження ситуації щодо ВПО та оцінка ресурсів, які потрібно залучити, базуються на кластерному підході, в рамках якого відбувається визначення оптимального набору проблемних сфер, що потребують першочергового соціального та фінансового забезпечення.
Це дозволило випрацювати практичні рекомендації до формування комплексної, прозорої та єдиної політики соціального захисту через розробку концепційної схеми фінансово-економічного забезпечення соціального захисту ВПО, яка стане базовою у розв’язанні проблем соціального та фінансового забезпечення вимушених переселенців в Україні.
Посилання
2. “Analysis of problems of rights implementation of internally displaced persons (IDPs).” East SOS, vostok-sos.org/problem. Accessed 08 Feb. 2017.
3. Bezzub, I. “Regulation the legal status of internally displaced persons in the territory of Ukraine”, Social Communications Research Centre, nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=484:derzhavne–regulyuvannya–2&catid=71&Itemid=38. Accessed 29 Feb. 2017.
4. “1.7 million migrants have been counted in Ukraine (INFOGRAPHY)”. Depo Donbas. Just Ukraine, dn.depo.ua/ukr/dn/v-ukrayini-narahuvali-1-5-mln-pereselentsiv-01112016105900. Accessed 6 September 2017.
5. Solodko, A, and T. Doroniuk. “Formulating the policy towards internally displaced persons in Ukraine.” CEDOS, www.irf.ua/content/files/dp-2015-7.pdf. Accessed 26 Feb. 2017.
6. “Internally displaced persons in Kyiv: from the problem – to the resource of the host communities' development.” PO CHAIKA, http://chaika.org.ua/ internally displaced-persons-in-kiev-in. Accessed 6 Apr. 2017.
7. Voievodin, L. Legal status of the person in Russia, Publishing House of Moscow State University, 1997.
8. “During the year the number of internally displaced persons has increased for half a million”. Access To The Truth, dostup.pravda.com.ua/news/publications/za-rik-kilkist-vymushenykh-pereselentsiv-zbilshylasia-na-pivmiliona. Accessed 10 May 2016.
9. Zakirov, M. “Internally Displaced Persons in Ukraine: Contemporary Realities”. Social Communications Research Centre, nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=2205:vnutrishno–peremishcheni–osobi–v –crazy–suchasni–realiji & catid = 8 & Itemid = 350. Accessed 29 Apr. 2017.
10. “On ensuring the rights and freedoms of internally displaced persons. The Law of Ukraine”.Verkhovna Rada of Ukraine, zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1706–18. Accessed 02 Feb.2017.
11. Kozynets, I., and L. Shestak. “International standards for protection and assistance for internally displaced persons”. Young Scientist, molodyvcheny.in.ua/files/journal/2014/12/59.pdf. Accessed 26 August 2017.
12. “Comment on the draft recommendations of the international scientific and practical conference “Forced displaced persons in Ukraine: realities and opportunities.” CEDOS, www.cedos.org.ua/en/news/21. Accessed 26 Apr. 2017.
13. Mikitenko, E. “General problems of realization of the legal status of internally displaced persons.” Legal scientific electronic journal, no. 4, 2015, lsej.org.ua/4_2015/47.pdf. Accessed 29 July 2017.
14. “There are 1.67 million migrants from the zone of the ATO and the Crimea”. Ministry of social policy, censor.net.ua/news/412977/na_obliku_perebuvaye_167_mln_pereselentsiv_iz_zony_ato_i_krymu_minsotspolityky. Accessed 26 Apr. 2017.
15. Groisman, V. “The needs of immigrants from the Donbass will cost about $ 207 million”. Interfax Ukraine, interfax.com.ua/news/general/223240.html Accessed 2 Apr. 2017.
16. Official site of the State Service of Ukraine for Emergency Situations, www.dsns.gov.ua. Accessed 26 Apr. 2017.
17. “Humanitarian Response Plan for Ukraine 2016: 2.5 million people, $ 298 million”. Prostir, www.prostir.ua/?news=plan-humanitarnoho-reahuvannya-dlya-ukrajiny-na-2016-25-mln-urazlyvyh-verstv-298-mln-dolariv-ssha. Accessed 08 Apr. 2017.
18. The Tax Code of Ukraine. Verkhovna Rada of Ukraine, zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2755–17. Accessed 08 Apr. 2017.
19. “On Approval of the Procedure for the Use of Funds Received from Individuals and Legal Persons to Provide One–Time Cash Assistance to Victims and Persons Moving from the Temporarily Occupied Territory of Ukraine or an Area of Counter–Terrorist Transaction. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine”. Verkhovna Rada of Ukraine, zakon2.rada.gov.ua/laws/show/535-2014-%D0%BF. Accessed 08 Apr. 2017.
20. “About Approval of the Procedure for the Development and Implementation of State Target Programs. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine.” Verkhovna Rada of Ukraine, zakon3.rada.gov.ua/laws/show/106-2007-%D0%BF. Accessed 08 Apr. 2017.
21. Protocol relating to refugee status //Convention and Protocol relating to refugee status. UNHCR. – Geneva, 1996.
22. “Sharp increase of internal movement in Ukraine.” The UN Refugee Agency, unhcr.org.ua/uk/novini/novyny/1290-rizke-zbilshennya-vnutrishnogo-peremishchennya-v-ukrajini. Accessed 26 Apr. 2017.
23. “Guiding principles on the movement of persons within the country”. The UN Refugee Agency, www.un.org/en/documents/decl_conv/conventions/internal_displacement_principles. Accessed 26 Apr. 2017.
24. Smal, V. “Great resettlement: how many people have been displaced in Ukraine and how their fate has developed.” Ukrainian Truth, www.epravda.com.ua/publications/2016/07/7/598316/view_print/ Accessed 05 May 2017.
25. “Ukraine: Defense Strategy”. Protection Cluster. Ukraine, www.globalprotectioncluster.org/_assets/files/field_protection_clusters/Ukraine/1June2015_Protection_Strategy_UA.pdf Accessed 29 Apr. 2017
26. Kobets, M. “Concerning the definition of the concept of "internally displaced person" in Ukraine”. Comparative and analytical law, http://pap.in.ua/1_2016/59.pdf Accessed 26 Apr. 2017.
27. “Legal assistance to ATO participants.” Legal assistance to ATO participants, helpato.com.ua/index.php?id=tupovi–putannya–pereselenciv#q1. Accessed 26 Apr. 2017.
28. “Ukraine is the eighth largest number of internally displaced people in the world”. Ukrainian Truth, www.pravda.com.ua/news/2016/05/11/7108109. Accessed 05 May 2017.
29. Kälin, W. Addressing Internal Displacement: A Framework for National Responsibility. Washington, DC: Brookings Institution – U of Bern Project on Internal Displacement, 2004.
30. “Strategic response plan. Ukraine 2015”. The UN Refugee Agency, www.un.org.ua/UKRAINE_HRP_2015_FINAL_1.pdf. Accessed 26 Apr. 2017.
31. “Support projects for internally displaced persons.” Policy of Regional Development Support, surdp.eu/EU-assistance-for-IDPs. Accessed 26 Apr. 2017.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).