ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРМЕДІАЛЬНОГО АНАЛІЗУ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Автор(и)

  • Марʼяна ЯГНИЧ

DOI:

https://doi.org/10.15330/obrii.59.2.38-43

Ключові слова:

урок української літератури; інтермедіальність; інтермедіальний аналіз; вивчення художнього твору; учні; міжмистецькі звʼязки; синестезія; художнє сприймання

Анотація

У статті розкрито психолого-педагогічні умови використання інтермедіального аналізу на уроках української літератури. Описано та проаналізовано наукові праці зарубіжних та українських дослідників з питань сенсорного, чуттєвого, художнього сприймання учнями різних видів мистецтва, міжмистецької взаємодії на уроках української літератури, ефективності застосування інтермедіального аналізу для вивчення художніх творів. Розглянуто характерні особливості феномену поняття «синестезія» як полімистецького явища, що проявляється в художніх творах, як тенденція синтезу та взаємозвʼязку різних видів мистецтва. Доведено, що розвиток емоційного інтелекту та художнього сприймання засобами інтермедіального аналізу на уроках української літератури допомагає учням краще зрозуміти художні образи, переживання ліричного героя, сприяє розвитку емпатії, формує розуміння моральних цінностей і міжособистісних стосунків через літературні тексти. Продемонстровано доцільність застосування інтермедіального аналізу на уроках української літератури. Акцентовано увагу на тому, що інтермедіальний аналіз спонукатиме молоде покоління до критичного мислення та креативності, оскільки вони навчатимуться порівнювати та інтегрувати інформацію з різних мистецьких форм. Зазначено, що такий аналіз допоможе учням краще розуміти власні емоції та переживання, що виникають під час взаємодії з художніми творами та іншими видами мистецтва. Показано, що інтермедіальний аналіз сприятиме поглибленому розумінню літературних творів через їх взаємозвʼязки з іншими медіа, стимулюватиме розвиток критичного мислення, творчих здібностей та аналітичних навичок учнів. Зазначено, що використання інтермедіального аналізу на уроках української літератури не лише покращить якість навчального процесу, але й зробить його більш продуктивним, учні зможуть краще розуміти взаємодію між різними видами мистецтва осмислюючи літературні твори та формуючи власне естетичне сприйняття, що є важливими складовими всебічного розвитку особистості.

Біографія автора

Марʼяна ЯГНИЧ

аспірантка кафедри української та зарубіжної літератур і методики їх навчання, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-21

Номер

Розділ

Наукові статті