ШЛЯХИ ОРГАНІЗАЦІЇ ІННОВАЦІЙНОГО ВИХОВНОГО СЕРЕДОВИЩА В НУШ

Автор(и)

  • Марія Оліяр доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри початкової освіти та освітніх інновацій, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Лілія Копчак старший викладач кафедри іноземних мов і країнознавства, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Олег Довгий кандидат фізико-математичних наук, доцент, доцент кафедри початкової освіти та освітніх інновацій, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2024.30.101-105

Ключові слова:

заклад загальної середньої освіти, нова українська школа, педагог, виховання, виховна діяльність педагога, виховні технології, інновація, інноваційність, інноваційний процес, інноваційна діяльність, інновації у вихованні, інноваційне виховне середовище закладу загальної середньої освіти..

Анотація

Актуальність дослідження пов’язана з методичною і технологічною недосконалістю виховного процесу в освітніх закладах, його фрагментарністю, недостатнім рівнем психолого-педагогічної готовності педагогів до інноваційних змін у виховній роботі в умовах сучасного інформаційного суспільства та широкомасштабної війни в Україні. Мета статті - розкрити теоретико-методичні засади організації інноваційного виховного середовища в закладі загальної середньої освіти. Автором здійснено аналіз наукових джерел з проблем виховання учнівської молоді та різних аспектів розвитку інноваційних процесів в освіті. Проаналізовано основні проблеми в українському освітньо-виховному просторі. Зазначено, що інновації за сучасних умов стають одним із найважливіших напрямів виховної діяльності закладів освіти, однак нові практики виховання впроваджуються повільно та часто здійснюються без урахування змін соціальних та регіональних умов. Схарактеризовано новий формат виховної роботи, що визначає особистісний розвиток учнів як єдину мету виховання у всіх освітніх установах. Визначено чинники, які впливають на якість виховного процесу. Висвітлено трактування українськими вченими понять «інновації у вихованні», «інноваційність», «інноваційний процес», «інноваційне виховне середовище закладу загальної середньої освіти». Схарактеризовано інноваційне виховне середовище НУШ та окреслено шляхи його створення як інноваційної виховної взаємодії педагога й учнів на суб’єкт-суб’єктних засадах. Професійною місією вчителя НУШ у виховній роботі визначено педагогічний супровід процесу індивідуального становлення і розвитку особистості учня в період його шкільної освіти, прогнозування, організацію, контроль та аналіз повсякденного життя й діяльності школярів. Акцентовано на тому, що в основі розвитку нової виховної системи лежать сучасні технології, основними принципами відбору яких є перспективність, демократичність, гуманістичність, інтегративність, реалістичність, цілісність, керованість, економічність, актуальність. Визначено ціннісний підхід у вихованні найважливішою умовою особистісного розвитку учнів, що реалізується через конструювання структури ціннісного виховного простору сучасного закладу освіти. Виховання визнано провідним пріоритетом в освітньому просторі, очікувані результати якого можуть бути отримані лише в процесі оновлення його змісту, скоригованого на нові цілі та орієнтири компетентнісної освіти.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-20

Як цитувати

Оліяр, М., Копчак, Л., & Довгий, О. (2024). ШЛЯХИ ОРГАНІЗАЦІЇ ІННОВАЦІЙНОГО ВИХОВНОГО СЕРЕДОВИЩА В НУШ. Гірська школа Українських Карпат, (30), 101–105. https://doi.org/10.15330/msuc.2024.30.101-105

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ГІРСЬКИХ РЕГІОНІВ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>