АДАПТИВНЕ НАВЧАННЯ ЯК ЧИННИК ОПТИМІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2024.30.5-10Ключові слова:
адаптація, адаптивне навчання, технології адаптивного навчання, заклади вищої освіти, інновації в навчанні, персоніфікований підхід.Анотація
На підставі контент-аналізу наукової літератури з окресленої проблеми та вивчення практичного досвіду організації освітнього процесу здобувачів вищої освіти, які навчаються за індивідуальною програмою підготовки та варіантів застосування різноманітних форматів навчання, авторами розкрито сутність адаптивного навчання та описано особливості його застосування в закладах вищої освіти (ЗВО) в умовах воєнного стану. Методологічними засадами дослідження виступають концептуальні розробки вітчизняних та зарубіжних учених у галузі педагогіки вищої школи, адаптивного навчання, вивчення інноваційних методик організації освітнього процесу в закладах вищої освіти із використанням форматів адаптивного навчання. Під час роботи над організацією дослідження використовувався комплекс загальнонаукових методів: теоретичні, емпіричні та методи контент-аналізу даних. Теоретичні методи сприяли узагальненню та аналізу психолого-педагогічної літератури, нормативно-правової
бази щодо розвитку і впровадження в освітній простір адаптивного навчання. Емпіричні методи підбору науково- дослідницького матеріалу (опитування здобувачів вищої освіти, опрацювання нормативно-правової бази), бесіди
з науково-педагогічними працівниками щодо їхньої готовності до реалізації ідей, форм та моделей адаптивного навчання в освітній процес сучасних закладів освіти. Застосування в освітньому процесі ЗВО технологій адаптивного навчання дозволяє запобігти появі освітніх втрат та прогалин у знаннях за умови індивідуальної підготовки здобувачів вищої освіти. Автори наголошують, що адаптивне навчання передбачає гнучку систему організації навчальних занять з урахуванням індивідуальних особливостей здобувачів освіти. При цьому процесі особлива увага приділяється особистості студента, провідним видам діяльності, особистісним та професійним якостям, рівню сформованості компетентностей. Наголошується, що оптимальним рішенням для застосування технологій адаптивного навчання є організація навчальної взаємодії з персональним викладачем за індивідуальним графіком у зручний для всіх час.