ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА ЯК ЗАСАДНИЧІ ПІДВАЛИНИ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2023.29.117-121Ключові слова:
партнерство, взаємодія, спілкування, рівність, свобода вибору, відповідальність, лідерствоАнотація
У статті акцентовано увагу на значенні педагогіки партнерства та співробітництва в організації навчання, виховання та розвитку молодших школярів з особливими освітніми потребами. Мета статті – продемонструвати значення педагогіки партнерства у створенні сприятливих умов навчання, виховання та розвитку молодших школярів з особливими освітніми потребами за умов закладу загальної середньої освіти. Методологічною основою дослідження є системний підхід до аналізу організації інклюзивного навчання молодших школярів з особливими освітніми потребами, інтегрованих у заклади загальної середньої освіти на засадах педагогіки партнерства. Під час дослідження використано такі загальнонаукові методи: порівняльний аналіз наукових і навчально-методичних джерел, нормативно-правового підґрунтя інклюзивної освіти в Україні; теоретичні та емпіричні методи (опитування та бесіди з учнями, педагогами, батьками; спостереження, педагогічний експеримент, обробка отриманих даних та ін.), методи узагальнення. Акцентовано на видах соціального партнерства, їх напрямах реалізації в практичній діяльності фахівців освітнього закладу з інклюзивним навчанням. Виокремлено основні критерії та показники партнерської взаємодії, наголошено на вимогах до діяльності педагогів та інших фахівців щодо підвищення ефективності співпраці за умов інклюзивного середовища. Наукова новизна здобутих результатів полягає в систематизації поглядів на проблему налагодження партнерської взаємодії в процесі навчання, виховання та розвитку молодших школярів з особливими освітніми потребами; виокремленні актуальних проблем та перспектив підвищення ефективності інклюзивної діяльності шкіл на засадах партнерства та співпраці учасників навчально-виховного процесу. Установлено, що показниками ефективного навчання, виховання та розвитку молодших школярів з особливими потребами є створення сприятливої атмосфери в освітньому закладі, налагодження дружніх міжособистісних взаємин, організація освітнього процесу на засадах партнерства. Розкрито переваги соціально-педагогічного партнерства та співпраці в порівнянні з традиційними формами взаємодії адміністрації, педагогів освітнього закладу з батьками учнів, громадськістю та позашкільними установами.