«SOFT SKILLS» У ФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2023.29.27-30Ключові слова:
«soft skills», «hard skills», соціальний працівник, компетентність, професійна компетентність, ЗВОАнотація
Статтю присвячено траєкторії розвитку «soft skills» у формуванні професійної компетентності майбутніх соціальних працівників. На основі аналізу наукової літератури висвітлено сутність концепту «soft skills», під яким ми розуміємо сукупність професійно та соціально значущих навичок, які студенти опановують під час професійно-орієнтованого навчання у ЗВО, що забезпечує їх конкурентоспроможність у майбутній професійній діяльності. Встановлено, що у тріаді навичок майбутнього соціального працівника: hard skills, soft skills і digital skills – soft skills є підґрунтям для ефективного засвоєння hard skills, а digital skills – спрямувальним вектором сучасних професійних компетентностей. Узагальнено найважливіші «soft skills» для формування професійної компетентності у майбутніх соціальних працівників, а саме:
– навички комунікації (публічні виступи, презентація, особистий бренд, самопрезентація, ведення переговорів, управління конфліктами, сторітеллінг, міжособистісне спілкування, ділова етика, професійна етика, міжкультурна компетентність, нетворкінг);
– навички управління (лідерство, командоутворення, мотивація, управління проєктами, організація/організованість, ціле покладання, орієнтація на результат, планування, тайм-менеджмент/управління ресурсами, громадська активність, наставництво/ фасилітація, контроль);
– навички особистої ефективності (емоційний інтелект, емпатія, вирішення складних ситуацій, розвиток впродовж життя, стресостійкість, швидке реагування, ефективність в умовах ризику, клієнтоорієнтованість, креативність, рефреймінг, ініціативність, інноваційність);
– навички опрацювання інформації (гнучкість мислення, критичне мислення, пошук/аналіз/синтез даних, медіа грамотність, спостереження, розсудливість, аналітичне мислення, логічність міркувань, моніторинг, тенденції у професійній сфері, опрацювання великого обсягу інформації, встановлення взаємозв’язків); –
стратегічні навички (тактичне мислення, стратегічне мислення, прийняття рішень, винахідливість, імідж, альтернативні варіанти, пріоритет, системне мислення, структурне мислення, науково-дослідне мислення, проблемно- орієнтоване мислення)
Зроблено висновок, що одним з найважливіших аспектів формування професійної компетентності майбутніх соціальних працівників є «soft skills», що дозволяє підготувати їх до роботи в інноваційних умовах жорсткої конкуренції на ринку освітніх послуг.