ПЕДАГОГІЧНА ГАРМОНІЯ І ДИНАМІКА ЗАСТОСУВАННЯ ФОРМ, МЕТОДІВ, ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ УЧНІВ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2023.28.92-97Ключові слова:
гармонічність, гармонія, педагогічна гармонія, форми, методи, засоби навчання і вихованняАнотація
У статті розглядається гармонічність як аналітичний принцип дидактики, який уможливлює визначити зв’язок, стрункість, співрозмірність органічного використання форм, методів, засобів навчання для побудови гармонічного навчально-виховного процесу. Базуючись на вказаному вище, використання педагогічної гармонії на сучасних заняттях є беззаперечно обґрунтованим. Авторами проаналізовані актуальні дослідження педагогів та науковців різних країн у галузі педагогічної гармонії, розглянуто питання взаємодії між учителем та учнем, становлення позитивних взаємин у класі, особливих аспектів створення сприятливого навчального середовища. Теоретично обґрунтоване та реалізоване педагогічне забезпечення підготовки майбутнього фахівця, що займається педагогічною діяльністю до гармонійної взаємодії з учнем. Розглянуто питання динаміки видозміни методів, форм, засобів навчання, яка допомагає створити задоволеність навчальним процесом як учневі, так і вчителеві. Сформульовані визначення та умови педагогічної гармонії, які полягають у приведенні у відповідність організації освіти, і цільові установки, співставлення змісту, форми, методів навчання, перетворенні їх у виразні засоби педагогічного процесу, які спрямовані на створення задоволення учнів від відчуття гармонії в процесі навчання і пізнанні світу, що оточує. Запропоновано оцінювати ступінь гармонічності побудови навчального процесу одним із таких рівнів: високий рівень, середній і низький. Наведена класифікація та вимоги до рівнів гармонічності побудови навчального процесу. У роботі використовувалися такі методи дослідження: педагогічне спостереження, педагогічний експеримент, метод узагальнення незалежних характеристик. Розглянуто деякі види мотивів навчання і підгрупи методів, які використовуються для формування цих мотивів. Показано, що знання форм і методів навчання, педагогічна інтуїція та педагогічний такт учителя допомагають створити гармонійну навчальну ситуацію Запропоновано розв’язання низки проблем, що склалися в теорії та практиці педагогічного процесу під час організації навчального процесу. Розглянуто типи уроків та простежено динаміку використання тих чи інших форм, методів і засобів навчання, застосування яких у своєму доборі породжує педагогічну гармонію.