ПОСТАТЬ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА КРІЗЬ ПРИЗМУ УКРАЇНСЬКОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ БІОГРАФІСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2021.24.37-41Ключові слова:
педагогічна біографістика, Василь Стефаник, життя, творчість, гімназія, університет, навчанняАнотація
14 травня 2021 року виповнилося 150 років з дня народження Василя Стефаника – класика української літератури, громадсько-політичного діяча, однієї зі знакових постатей культурного й соціально-політичного життя України. Низка тематичних заходів відбулася в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника, що засвідчує про великий інтерес науковців, літературознавців, педагогів, громадськості України та світу до постаті В. Стефаника.
Мета статті – проаналізувати життєдіяльність і творчий спадок Василя Стефаника крізь призму української педагогічної біографістики. Педагогічна біографістика – маловивчений і новий в українській науці напрям. Один із аспектів вивчення педагогічної біографістики є аналіз освітнього середовища письменника, яке спричинилося до
формування його як особистості. У статті стисло проаналізовано життя і діяльність, творчу спадщину В. Стефаника крізь призму педагогічної біографістики, подано характеристику освітнього середовища, яке оточувало В. Стефаника впродовж понад двадцять років та формувало його як літератора, громадсько-просвітницького діяча.У його життєвому шляху автори чітко простежують певні етапи, пов’язані зі здобуттям освіти: початкова освіта, яку дістав хлопець у Русові (трикласна народна школа (1878–1880)) та в Снятині (виділова, тобто вища початкова школа) (1880–1883)); гімназійна освіта (Коломийська державна гімназія (1883–1890), Дрогобицька державна гімназія іменіФранца Йосифа I (1891–1892)); університетські студії (медичний факультет Ягеллонського університету (1892–1900));
та самоосвіта, яка тривала впродовж усього життя. 1900 р. В. Стефаник залишає Ягеллонський університет і цілком
оформлюється як письменник, просвітник, громадський діяч. Зроблено висновок про вплив освітнього середовища на
формування В. Стефаника.