ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КУЛЬТУРИ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА ЗА УМОВ ДІАЛЕКТНОГО СЕРЕДОВИЩА: ТЕОРЕТИЧНИЙ ТА ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • Галина Білавич доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки початкової освіти, ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»
  • Тетяна Пантюк доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет
  • Борис Савчук доктор історичних наук, професор кафедри педагогіки імені Богдана Ступарика, ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»
  • Наталія Головчак студентка, ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2018.19.109-113

Ключові слова:

культура мовлення, норми сучасної української літературної мови, діалектне середовище, молодший школяр, інформаційні комп’ютерні технології

Анотація

Формування культури мовлення – одне з нагальних питань сьогодення. Це не лише філологічна, а й соціальна проблема: вона в той чи інший спосіб пов’язана з найрізноманітнішими видами комунікації. У статті розкрито лінгвістичні засади формування культури мовлення молодшого школяра за умов діалектного середовища. Доведено, що необхідною умовою високої мовленнєвої культури учнів є дотримання норм, що стосуються насамперед усного мовлення: орфоепічних, лексичних, граматичних та стилістичних, а найважливіші якості їхнього мовлення – правильність, чистота, доречність, точність та ін.

Показано роль інформаційних комп’ютерних технологій у формуванні мовленнєвої культури особистості молодшого школяра. Сьогодні інформаційно-комунікаційні технології є обов’язковим компонентом освітнього процесу в початковій школі. На думку науковців, педагогів, методистів, ІКТ включають елементи інших освітніх технологій, зокрема технології розвивального навчання, особистісно орієнтованого навчання, інтерактивного навчання, проектної технології. Актуальність використання інформаційних комп’ютерних технологій у початковій школі підтверджують документи про освіту, нормативно-правові акти та науково-теоретичні праці. Це свідчать про велику увагу держави, учених (педагогів, психологів) до цієї проблеми. Доведено, що інформаційні технології допомагають індивідуалізувати та диференціювати навчання української мови в початкових класах. Їх використання роблять уроки української мови та читання динамічними, яскравими, більш результативними.

Продуктивний досвід використання інформаційних комп’ютерних технологій як чинник формування мовленнєвої культури молодших школярів має Івано-Франківська ЗОШ І-ІІІ ст. № 26. Ще 2014 року Міносвіти запровадило в Україні педагогічний експеримент «Розумники» (Smart Kids). У рамках цього експерименту в початкових класах школи встановили проектори та інтерактивні дошки, на яких діти виконують навчальні завдання з української мови в ігровій формі. Такий метод навчання є ефективніший, аніж стандартний.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27

Як цитувати

Білавич, Г., Пантюк, Т., Савчук, Б., & Головчак, Н. (2018). ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КУЛЬТУРИ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА ЗА УМОВ ДІАЛЕКТНОГО СЕРЕДОВИЩА: ТЕОРЕТИЧНИЙ ТА ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТИ. Гірська школа Українських Карпат, (19), 109–113. https://doi.org/10.15330/msuc.2018.19.109-113