Дихотомія “автор-читач”: лінгвокогнітивні інтенції
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.4.2.45-53Ключові слова:
автор, читач, адресант, адресат, текст, смисл, образ, текстотворення, образотворення, мовомислення, авторська інтенція, інтимізація мовленняАнотація
У статті розглянуто проблему взаємодії автора художнього тексту й читача в системі лінгвокогнітивної інтенції. Висвітлено шляхи текстової інтерпретації притаманних письменникові мовотвірних уподобань, рис особистісної вдачі, словесної автохарактеристики в свідомості адресата. Постать одержувача текстів постає в світлі імпліцитного підсвідомого домислювання, посиленого авторським коментуванням, зверненнями до читача, ліроепічними відступами тощо. Аналіз текстів сучасних українських письменників дає змогу відслідкувати засоби й прийоми комунікативного зближення автора й читача на ґрунті лінгвопоетичної парадигми, інтимізації мовлення для посилення іллокуційного впливу на адресата. Виокремлено питання критичного сприймання Я-концепції творця художнього тексту з можливим встановленням зворотного зв'язку у вимірах “автор-читач”