УМОВИ ФОРМУВАННЯ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ХОРЕОРГАФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.33.119-124Ключові слова:
координаційні здібності, молодший шкільний вік, хореографіяАнотація
Стаття присвячена вивченню проблеми формування координаційних здібностей у дітей молодшого шкільного віку засобами хореографії. Мета роботи – розкрити оптимальні педагогічні умови формування основних компонентів координаційних здібностей у дітей молодшого шкільного віку в процесі занять хореографією. Методи і організація дослідження: аналіз і узагальнення науково-методичної літератури та передової педагогічної практики, методи математичної статистики. Дослідження проводилося на базі ЗОШ №7 м. Переяслав-Хмельницький, в експерименті взяли участь 59 дівчаток і 62 хлопчики молодшого шкільного віку. В статті висвітлені оптимальні педагогічні умови для ефективного формування основних компонентів у структурі координаційних здібностей дітей 6-9 років з урахуванням особливостей їх вікового та статевого розвитку. Визначено, що однією із головних педагогічних умов формування координаційних здібностей молодших школярів у процесі занять хореографією є визначення величини педагогічних дій вибіркової спрямованості та їх раціональне співвідношення, яка базується на теоретичній концепції активності розвитку. Встановлено високий рівень активності розвитку здібностей до точних рухів, відчуття часу та рівноваги у хлопчиків від 6 до 7 років; від 7 до 8 років – відчуття рівноваги, м’язових зусиль, точність рухів (хлопчики і дівчатка) та координованість рухів і відчуття часу (хлопчики); від 8 до 9 років – відчуття часу, м’язових зусиль та просторової орієнтації у хлопчиків.
Посилання
2. Бернштейн НА. О ловкости и ее развитии. М. : Физкультура и спорт, 1991. 228 с.
3. Бернштейн НА. О построении движений. М. : Медгиз, 1947. 255 с.
4. Платонов ВМ, Булатова ММ. Координація спортсмена і методика її вдосконалення : навч.метод.посіб. К., 2002.
5. Майорова ЛТ. Закономірності розвитку координаційних здібностей у дітей 7–10 років. / под ред. Л. Т. Майорова, Н. Г. Лопіна, В. І. Усакова. Красноярськ, 2006.
6. Лях ВИ. Сенситивные периоды развития координационных способностей детей в школьном возрасте. Теория и практика физической культуры. 1990; № 3: 15-18.
7. Мартыненко ЕВ. Педагогические условия формирования хореографических умений детей 5-6 летнего возраста в дошкольных учреждениях : дис... канд. пед. наук : 13.00.08. Бердянск, 2005. 246 с.
8. Масляк ИП. Изменение уровня физической подготовленности младших школьников под влиянием специальных упражнений, направленных на улучшение функционального состояния анализаторов : дис... канд. наук по физ. воспитанию и спорту : 24.00.02. Х., 2007. 315 с.
9. Погребная ЕА. Танцевально-двигательная подготовка как фактор модернизации содержания физического воспитания детей 5–6 лет : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Краснодар, 2003. 19 с.
10. Chuprun NF. (2014). Formation of Primary School Pupils’ Coordination Abilities while Engaging in Choreography. Thesis for the Candidate Degree in Pedagogics, speciality 13.00.02 – Theory and methods of teaching (physical education, basic health). National Pedagogical Dragomanov University. Kyiv, 2014.
11. Davies M. (2003). Movement and Dance in Early Childhood. London: Paul Chapman Publishing.
12. Huang, SY, Hogg, J, Zandieh, S, Bostwick, SB. (2012). A ballroom dance classroom program promotes moderate to vigorous physical activity in elementary school children. American Journal of Health Promotion, 26(3), 160-165.
13. Firileva ZhE., Saikina EG. (2007) The program of additional education of health therapeutic and preventive dance for preschoolers and school age (Fitness-Dance). SPb: Pub-tion RGPU named. A.I. Hertsen, 48 p.
14. Jennifer L. El-Sherif (2016). Learning, Teaching and Assessing Dance in Physical Education. A Journal for Physical and Sport Educators. Volume 29, 2016 doi.org/10.1080/08924562.2016.1205540.
15. K. Andrew R. Richards James Ressler (2015). Benefits of Implementing a Dance Unit in Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance Volume 28, 2015 doi.org/10.1080/08924562. 2015.1066613.
16. Liakh VI. (2006). Koordinacionnye sposobnosti [Coordination abilities], Moscow, Division, pp. 132-134.
17. Rafferty S, Redding E, Irvine S, Quin E. (2007). The effects of a one-year dance-specific fitness training program on undergraduate modern dance students: an experimental study. Abstract. J Dance Med Sci. 2007; 11(1): 16.
18. Roters TT. (2007). The lesson of rhythmic as a component of physical and spiritual schoolchildren’ development. Pedagogy, psychology and methodical and biological problems of physical education and sport. №5.
19. Sansom A. (2015). Empowering encounters in New Zealand early childhood settings. In: Dance Education around the World. Perspectives on dance, young people and change. (Ed. Svendler Nielsen, C. and Burridge, S.). New York: Routledge, pp. 22-31.
20. Sansom AN. (2013). Dance with connections to moving and playing in the early years. In B. Clark, A. Grey, L. Terreni (Eds.) Arts in early childhood education : kia tipu te wairua toi : fostering the creative spirit (pp. 100-112). Auckland: Pearson.
21. Sansom AN. (2013). Daring to Dance: Making a Case for the Place of Dance in Children’s and Teachers’ Lives within Early Childhood Settings. In F. McArdle, G. Boldt (Eds.) Young Children, Pedagogy and the Arts: Ways of Seeing (pp. 34-49). New York: Routledge.
22. Stephen L. Cone (2015). An Innovative Approach to Integrating Dance into Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance Volume 86, 2015 doi.org/10.1080/07303084.2016.1131557
23. Stephanie Little & Tina Hall (2017). Selecting, Teaching and Assessing Physical Education Dance Experiences. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. Volume 88, 2017. doi.org/10.1080/ 07303084.2016.1260075.
24. Vilchkovskyi E., Kurok O.I. (2007) Physical education of children in pre-school institution. K., 2001.
25. Volkov LV. (2010). Sports training for younger students. M.: Enlightenment of Ukraine. 388 с.