ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ СТАТУС ДІВЧАТОК ІЗ РІЗНИМИ СОМАТОТИПАМИ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ
Ключові слова:
дівчата-підлітки, соматотипи, функціональні показники, фізичне здоров’я.Анотація
Мета. Вивчити особливості вияву функціональних показників дівчаток із різними соматотипами
під час навчання в основній школі. Методи. Для досягнення поставленої мети використовували комплекс
адекватних методів дослідження: кистьову динамометрію, пульсометрію, спірометрію, сфігмомано-
метрію, антропометрію, а також методи математичної статистики. Для діагностики соматотипу
використовували методику Штефко-Островського у модифікації С. С. Дарської, для визначення функ-
ціональних показників використовували індекси, що входять до експрес-методики Г. Апанасенка. В пе-
дагогічному експерименті взяли участь 200 дівчат, яким на початку експерименту виповнилося 11 років.
Результати. Встановлено, що в кожному віці (період 11–14 років) фізичне здоров’я представниць
дигестивного і торакального соматотипів знаходилося відповідно на низькому та нижчому від
середнього рівнях; в інших дівчат воно відповідало нижчому від середнього і середньому рівням. Групою
ризику є дівчатка з дигестивним соматотипом: крім низького рівня фізичного здоров’я в 11–14 років,
стан функціональних резервів досліджуваних фізіологічних систем знаходиться на низькому і нижчому
від середнього рівнях. Винятком є надлишкове накопичення в м’язах структурно-енергетичних потен-
ціалів в 11 років та максимальний рівень енерговитрат за рахунок аеробних метаболічних реакцій у 13
років, які в дівчат із дигестивним соматотипом були на середньому рівні вияву.
Ключові слова: дівчата-підлітки, соматотипи, функціональні показники, фізичне здоров’я.
Посилання
науки. Фізичне виховання та спорт. 2014; 118(3); 6-10.
2. Бар-Ор О, Роуланд Т. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до прак-
тического применения. Київ: Олімп. л-ра; 2009. 528 с.
3. Бистра ІІ, Гаврилова І, Литвинова Н. Корекція маси тіла дітей засобами занять з оздоровчого
фітнесу. Спортивна наука України. 2017; 2: 3-8.
4. Єдинак ГА. Генетичні маркери і сучасні тенденції фізичного виховання. Слобожанський науково-
спортивний вісник. 2001; 4: 91-94.
5. Єдинак ГА, Фізичне здоров’я і тип конституції: середньогрупові і середньотипологічні особливості
дівчаток 7–14 років. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2002; 4: 34-40.
6. Єдинак ГА, Організаційно-методичні основи педагогічного управління фізичним потенціалом
школярів. Молода спортивна наука України. 2003; 7.Т. 2: 133-138.
7. Єдинак ГА, Гасюк ІЛ. Віково-типологічні здібності дівчат 11–14 років з різними соматотипами.
Концепція розвитку галузі фізичного виховання і спорту в Україні. 2003. Вип. ІІІ(1): 148-154.
8. Єдинак ГА, Зубаль МВ, Мисів ВМ. Соматотипи і розвиток фізичних якостей дітей. Кам’янець-
Подільський: ПП Видавництво “Оіюм”; 2011. 280 с.
9. Єдинак ГА, Плахтій ПД, Яценюк ЮП. Фізична культура в школі (молодому спеціалісту). Кам’янець-
Подільський: Абетка; 2000. 305 с.
10. Єрмакова ТС. Проблема формування здорового способу життя старшокласників у вітчизняній педа-
гогіці (друга половина ХХ століття) [автореферат]. Харків: Харківський національний педагогічний
ун-т імені Г. Сковороди; 2010. 20 с.
11. Зубаль МВ, Єдинак ГА. Організаційно-методичні основи розвитку фізичних якостей хлопців 7–17 ро-
ків у процесі фізичного виховання. Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький А. О.; 2008. 108 с.
12. Кібальник О. Динаміка саморефлексії тілесного потенціалу у підлітків під впливом занять по запро-
понованій фітнес-технології. Молода спортивна наука України. 2007; 11(1): 105-110.
13. Мазур ВА, Єдинак ГА. Залучення учнів спеціальної медичної групи до фізичної активності під час
навчання в основній школі. Кам’янець-Подільський: “Друкарня “Рута”; 2014. 184 с.
14. Мисів ВМ, Єдинак ГА, Галаманжук ЛЛ. Особливості вияву показників фізичного здоров’я у дітей із
різними соматотипами. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні
науки. Фізичне виховання та спорт. 2016; 139(2): 113-117.
15. Мисів ВМ, Єдинак ГА. Особливості фізичного здоров’я підлітків із різними соматотипами. Вісник
Прикарпатського нац. ун-ту. Фізична культура. 2013; 19: 67-73.
16. Носко МО. Здоров’язбережувальні технології у фізичному вихованні: монографія. Київ: СПД
Чалчинська Н. В.; 2014. 340 с.
17. Слюсарчук ВВ, Єдинак ГА. Покращення фізичного стану дітей 8–10 років у процесі фізичного
виховання в загальноосвітньому навчальному закладі: навч.-метод. посібник. Кам’янець-Подільський:
ПП “Видавництво “Оіюм”; 2011. 148 с.
18. Спесивих, ОО, Спесивих ОО, Назарчук АС. Проблема надлишкової ваги серед учнів середнього
шкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драго-
манова. Серія №15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт).
2017; №1(82): 68-71.
19. Троценко В В. Вплив занять туризмом на показники рівня фізичного здоров’я підлітків. Молодий
вчений. 2018;4.2(56.2):163-166.
20. Указ Призедента України від 9 лютого 2016 лютого № 42 “Про національну стратегію з оздоровчої
рухової активності в Україні на період до 2025 року “Рухова активність – здоровий спосіб життя –
здорова нація”. ВР України. 2016 [цитовано 2017 Січ. 17]. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/
show/42/2016.
21. Федоришина Л. Класифікація факторів формування здоров’я дитячого населення. Economic J of Lesia
Ukrainka Eastern European National University. 2018; 14: 63-70.
22. Шиян БМ, Єдинак ГА, Петришин ЮВ. Наукові дослідження у фізичному вихованні та спорті.
Кам’янець-Подільський: ПП Видавництво “Оіюм”; 2012. 280 с.
23. Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати
діяльності системи охорони здоров’я України. 2017 рік. МОЗ України, ДУ “УІСД МОЗ України”.
Київ: МВЦ “Медінформ”; 2018. 458 с.
References
1. Aref’yev VH. Zdorov’ya pidlitkiv i rukhova aktyvnist’. Visnyk Chernihivs’koho nats. ped. u-tu. Pedahohichni
nauky. Fizychne vykhovannya ta sport. 2014; 118(3); 6-10.
2. Bar-Or O, Rouland T. Zdorov’e detey y dvyhatel’naya aktyvnost’: ot fyzyolohycheskykh osnov do
praktycheskoho prymenenyya. Kyyiv: Olimp. l-ra; 2009. 528 s.
3. Bystra II, Havrylova I, Lytvynova N. Korektsiya masy tila ditey zasobamy zanyat’ z ozdorovchoho fitnesu.
Sportyvna nauka Ukrayiny. 2017; 2: 3-8.
4. Yedynak HA. Henetychni markery i suchasni tendentsiyi fizychnoho vykhovannya. Slobozhans’kyy
naukovo-sportyvnyy visnyk. 2001;4:91-94.
5. Yedynak HA, Fizychne zdorov’ya i typ konstytutsiyi: seredn’ohrupovi i seredn’otypolohichni osoblyvosti
divchatok 7–14 rokiv. Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya i sportu. 2002; 4: 34-40.
6. Yedynak HA, Orhanizatsiyno-metodychni osnovy pedahohichnoho upravlinnya fizychnym potentsialom
shkolyariv. Moloda sportyvna nauka Ukrayiny. 2003; 7. T. 2: 133-138.
7. Yedynak HA, Hasyuk IL. Vikovo-typolohichni zdibnosti divchat 11–14 rokiv z riznymy somatotypamy.
Kontseptsiya rozvytku haluzi fizychnoho vykhovannya i sportu v Ukrayini. 2003. Vyp. III(1): 148-154.
8. Yedynak HA, Zubal’ MV, Mysiv VM. Somatotypy i rozvytok fizychnykh yakostey ditey. Kam’yanets’-
Podil’s’kyy: PP Vydavnytstvo “Oiyum”; 2011. 280 s.
9. Yedynak HA, Plakhtiy PD, Yatsenyuk YUP. Fizychna kul’tura v shkoli (molodomu spetsialistu). Kam’yanets’-
Podil’s’kyy: Abetka; 2000. 305 s.
10. Yermakova T·S. Problema formuvannya zdorovoho sposobu zhyttya starshoklasnykiv u vitchyznyaniy
pedahohitsi (druha polovyna KHKH stolittya) [avtoreferat]. Kharkiv: Kharkivs’kyy natsio¬nal’nyy
pedahohichnyy un-t imeni H. Skovorody; 2010. 20 s.
11. Zubal’ MV, Yedynak HA. Orhanizatsiyno-metodychni osnovy rozvytku fizychnykh yakostey khloptsiv 7–17
rokiv u protsesi fizychnoho vykhovannya. Kam’yanets’-Podil’s’kyy: PP Buynyts’kyy A. O.; 2008. 108 s.
12. 12. Kibal’nyk O. Dynamika samorefleksiyi tilesnoho potentsialu u pidlitkiv pid vplyvom zanyat’ po
zaproponovaniy fitnes-tekhnolohiyi. Moloda sportyvna nauka Ukrayiny. 2007; 11(1): 105-110.
13. Mazur VA, Yedynak HA. Zaluchennya uchniv spetsial’noyi medychnoyi hrupy do fizychnoyi aktyvnosti pid
chas navchannya v osnovniy shkoli.Kam’yanets’-Podil’s’kyy: “Drukarnya “Ruta”; 2014. 184 s.
14. Mysiv VM, Yedynak HA, Halamanzhuk LL. Osoblyvosti vyyavu pokaznykiv fizychnoho zdorov’ya u ditey
iz riznymy somatotypamy. Visnyk Chernihivs’koho natsional’noho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni
nauky. Fizychne vykhovannya ta sport. 2016; 139(2): 113-117.
15. Mysiv VM, Yedynak HA. Osoblyvosti fizychnoho zdorov’ya pidlitkiv iz riznymy somatotypamy. Visnyk
Prykarpat·s’koho nats. un-tu. Fizychna kul’tura. 2013; 19: 67-73.
16. Nosko MO. Zdorov’yazberezhuval’ni tekhnolohiyi u fizychnomu vykhovanni: monohrafiya. Kyyiv: SPD
Chalchyns’ka N. V.; 2014. 340 s.
17. Slyusarchuk VV, Yedynak HA. Pokrashchennya fizychnoho stanu ditey 8–10 rokiv u protsesi fizychnoho
vykhovannya v zahal’noosvitn’omu navchal’nomu zakladi: navch.-metod. posibnyk. Kam’yanets’-Podil’s’-
kyy: PP “Vydavnytstvo “Oiyum”; 2011. 148 s.
18. Spesyvykh, OO, Spesyvykh OO, Nazarchuk AS. Problema nadlyshkovoyi vahy sered uchniv seredn’oho
shkil’noho viku. Naukovyy chasopys Natsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova.
Seriya №15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kul’tury (fizychna kul’tura i sport). 2017;
№1(82): 68-71.
19. Trotsenko V V. Vplyv zanyat’ turyzmom na pokaznyky rivnya fizychnoho zdorov’ya pidlitkiv. Molodyy
vchenyy. 2018; 4.2 (56.2): 163-166.
20. Ukaz Pryzedenta Ukrayiny vid 9 lyutoho 2016 lyutoho № 42 “Pro natsional’nu stratehiyu z ozdorovchoyi
rukhovoyi aktyvnosti v Ukrayini na period do 2025 roku “Rukhova aktyvnist’ – zdorovyy sposib zhyttya –
zdorova natsiya”. VR Ukrayiny. 2016 [tsytovano 2017 Sich. 17]. URL: http://zakon3.rada.gov.
ua/laws/show/42/2016.
21. Fedoryshyna L. Klasyfikatsiya faktoriv formuvannya zdorov’ya dytyachoho naselennya. Economic J of Lesia
Ukrainka Eastern European National University. 2018; 14: 63-70.
22. Shyyan BM, Yedynak HA, Petryshyn YUV. Naukovi doslidzhennya u fizychnomu vykhovanni ta sporti.
Kam’yanets’-Podil’s’kyy: PP Vydavnytstvo “Oiyum”; 2012. 280 s.
23. Shchorichna dopovid’ pro stan zdorov’ya naselennya, sanitarno-epidemichnu sytuatsiyu ta rezul’taty
diyal’nosti systemy okhorony zdorov’ya Ukrayiny. 2017 rik. MOZ Ukrayiny, DU “UISD MOZ Ukrayiny”.
Kyyiv: MVTS “Medinform”; 2018. 458 s.