ФАКТОРНИЙ АНАЛІЗ ФІЗИЧНОЇ ТА ПСИХІЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ МАЙБУТНІХ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.42.26-30Keywords:
future police officers, cadets of the Ministry of Internal Affairs, factor analysis, psycho-functional trainingAbstract
The article presents the results of own research on the interaction of indicators characteristic of future police officers. The aim of the article. Determining the effectiveness of selected indicators that are most characteristic of the police profession and their interrelationship. The following research methods were used in the article: theoretical analysis and generalization of data from special scientific and methodological literature, methods of mathematical statistics (factor analysis method with loading not lower than 0.40, rotation method: Varimax with Kaiser normalization). As a result of the use of factor analysis, three factors with a weight in relation to the total variance from 14.507% to 24.146% were identified, which explains 60.857% of the total variance. The first factor included indicators of physical development, the second factor included physical fitness, and the third factor included indicators characterizing psycho-functional training.
The unipolar factor I (24.146%) included indicators of body weight (r = 0.897), body length (r = 0.879), vital capacity of the lungs (r = 0.846) and dynamometry of the leading hand (r = 0.869). Bipolar factor II (22.203%) results of running 1 km (r = 0.875), 100 m (r = 0.883), pull-up on the crossbar (r = -0.559), shuttle run 10x10 m (r = 0.744) and complex strength exercise (r = -0.659). Bipolar factor III (14.507%) included indicators: beep test (-0.425), Harvard step test (-0.564), Holmes and Rehe stress resistance test (-0.401), diastolic (r = 0.639) and systolic (r = 0.527) arterial pressures. The data obtained as a result of the factor analysis will make it possible to develop the content of an effective comprehensive program for future police officers, which will contribute to professional formation, development and correction of psychophysical qualities.
References
2. Губаренко ТО, Плутенко ЕВ. Роль спеціальної фізичної підготовки під час навчання курсантів вищих навчальних закладів, системи міністерства внутрішніх справ України. Її організація та успішність засвоєння. Інтеграція освіти, науки та бізнесу в сучасному середовищі: II Міжнародної науково-практичної інтернет-конференція, 4-5 лютого 2021 р. Дніпро, 2021.Т.1. с 502.
3. Дідковський ВА, Бондаренко ВВ, Кузенков ОВ. Фізична підготовка працівників Національної поліції України. ВА. Дідковський, ВВ. Бондаренко, ОВ. Кузенков. Київ: Національна академія внутрішніх справ, 2019. 98 с.
4. Моргунов ОА., Хацаюк ОВ., Ковальов ІМ. Соколов ОА., Лозовий ЄА. Удосконалення нормативної бази навчальної дисципліни «спеціальна фізична підготовка» майбутніх офіцерів Національної поліції України та поліцейських різних категорій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 75, т. 2. С. 38–44.
5. Потопа МО. Особливості фізичної підготовки майбутніх працівників Національної поліції України як складова службової підготовки. «Гуманітарні та природничі науки: актуальні питання». м. Івано-Франківськ, 2019. с 192-198.
6. Bondarenko V, Antipova O, Griban G, Sydorchuk N, Biruk N, Horokhova L, Boichuk I, Verbovskyi I, Antonova O, Novitska I, Prontenko K, Bloshchynskyi I. Methodological principles of the professional training of future specialists at higher educational institutions. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 2019. Año: VII. Número: Edición Especial, Artículo No. 2 Período: Diciembre.
7. Bondarenko V, Okhrimenko I, Tverdokhvalova I, Mannapova K, Prontenko K. Formation of the professionally significant skills and competencies of future police officers during studying at higher educational institutions. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2020. No. 12 (3). P. 246–267.