РІВЕНЬ СЕНСОМОТОРНИХ РЕАКЦІЙ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ БАДМІНТОН, ТЕНІС
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.39.84-88Keywords:
tests, sensorimotor reaction, badminton, tennisAbstract
Aim. To investigate the level of indicators of sensorimotor reactions of students of Chernivtsi National University specializing in badminton and tennis.
Material and Methods. The research involved 15 students (including 2 female students), aged 18-19 years old, who studied disciplines “badminton and tennis with teaching methods” at Chernivtsi National University (ChNU). The main sports specializations of the students were: sports dancing – 2; football – 10, archery – 1, martial arts – 2. The students had sports qualifications: the 2nd and 1st categories (14 people), master of sports – 1 sportsman. The assessment of sensorimotor reactions was carried out with the help of a set of tests developed for tablet personal computers.
Research methods: analysis of scientific and methodological literature, psychophysiological research methods, and methods of mathematical statistics.
Results: Indicators of complex sensorimotor reactions of sportsmen, namely, reactions of choice among static objects, reactions to a moving object, and reactions of distinction, were checked and evaluated. The obtained results were homogenous. This is confirmed by the coefficient of variation, which didn’t exceed 10% except for the reaction to a moving object (23,46%). The comparative analysis with model characteristics determined the level of sensorimotor reactions.
Conclusions: It was established that the level of sensorimotor reactions in students of Chernivtsi National University is average, only the level of reaction to choose from static objects is low. The obtained results of the sensorimotor reactions of students at Chernivtsi National University will contribute to the individualization of the methodology of mastering and improving skills in badminton and tennis.
References
2. Ібраімова МВ. Теніс: Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізо-ваних навчальних закладів спортивного профілю. Київ: РНМК, 2012: 127-130. 3. Ібраімова МВ, Швачко ВМ. Бадмінтон: Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ: ФБУ. 2019: 65-68. 4. Ковтун АО. Використання комп’ютерних психофізіологічних досліджень для вивчення впливу спортивної спеціалізації на рівень сенсомоторних реакцій студентів. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту. 2017; (1): 53-57. 5. Ковтун АО, Мітова ОО, Грюкова ВВ. Вплив засобів баскетболу на рівень сенсомоторних реакцій студентів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП. Драгоманова. 2021; 5К(134): 149-153. 6. Мирошниченко ЄС, Тропін ЮМ, Коваленко ЮМ. Модельні характеристики психофізіологічних по-казників кваліфікованих кікбоксерів. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2020; 5(79): 20-25. 7. Мінгальов ОГ, Дрегваль ІВ. Аналіз функціонального стану сенсомоторної реакції та основних нер-вових процесів спортсменів ігрових видів спорту. Вісник проблем біології і медицини. 2017; 2(140): 268-270.
8. Шевченко ОО, Тропин ЮМ, Романенко ВВ, Веретельникова НА. Модельні характеристики сенсо-моторних показників студентів ХДАФК спортивної спеціалізації “Бадмінтон, теніс”. 2021; 1(19): 75-83. 9. Шевченко ОО, Тропін ЮМ. Порівняльний аналіз показників сенсомоторних реакцій борців та спортсменів спортивних ігор з ракетками. 2021; 3(21): 80-90. 10. Шевченко О, Мерзлікін М, Чуча Н. Порівняльний аналіз показників моторної функціональної аси-метрії у студентів спортивної спеціалізації бадмінтон, теніс. 2020; 3(17): 115-124.