ВПЛИВ СУЧАСНИХ ЕЛЕКТРОННИХ ПРИСТРОЇВ ТА ЗАСТОСУНКІВ НА МОТИВАЦІЮ СТУДЕНТІВ ДО АКТИВНОГО ДОЗВІЛЛЯ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.39.53-58

Keywords:

motivation, leisure, students, physical activity

Abstract

The objective of the research is to study the influence of mobile, interactive, electronic and other devices on students’ motivation to engage in physical activity. To solve the objective of the research, theoretical analysis of scientific and methodological literature, sociological research methods, and methods of mathematical statistics were used. 30 students of 2-4 years of various higher education institutions were invo-lved in the study. To study the research problem, a survey and questionnaire was conducted among students of the Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University, aged 18-21, who use mobile devices in everyday practice. Research findings: during the research, the interest in the permission of students of different years of study was determined by ranking. It was determined that all respondents use electronic devices in daily life. However, slightly more than half use apps for monitoring of the health status. Conclusions. During student leisure time, respondents prioritize the benefits of communicating with friends and listening to music. Physical activity and sports are not of top priority, however, the use of gadgets and special applications will serve as a good motivation for them to systematically engage in physical exercises. The research findings revealed the obvious interest and awareness of students regarding the possible positive impact of the introduction of information and communication technologies with the use of mobile devices in the process of physical education classes in educational institutions of higher education. The obtained data confirm the need for the integration of interactive methods as an element of a component aimed at forming a habit and strengthening motivation to lead a healthy lifestyle not only within the boundaries of the educational institution, but also outside its boundaries.

References

Гакман А. В., Балацька Л. В., Григоришина Т. Б., Ніколайчук О. П.Мотиваційні пріоритети до про-цесу фізичного виховання студентів закладів вищої освіти і рівня акредитації (на прикладі м. Чер-нівці). Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2018. Вип. 11. С. 53-61. 2. Гакман Анна, Медвідь Анжела, Вілігорський Олександр, Первухіна Світлана, Прекурат Олег. Формування мотивації до занять фізичним вихованням студентів вищих освітніх закладів засобами баскетболу. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Вінниця, 2019. Вип. 8. С. 25-31. 3. Жовтан, Т. Ю., & Бортюк, О. С. Рухова активність як складова здорового способу життя мо-лоді. Секція 1. Актуальні проблеми розвитку освіти в сфері туризму, 2022. 121. 4. Оніщук, Л. Вплив оздоровчо-рекреаційної діяльності та туризму на збереження здоров’я моло-ді. Фізичне виховання, спорт та здоров’я людини: досвід, проблеми, перспективи, 2021. 126. 5. Отравенко, О. В.. Впровадження оздоровчих фітнес-програм у рекреаційну діяльність студенток ВНЗ. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (педагогічні нау-ки), 2016; 46 141-49. 6. Пішун, С. Г. Сутність категорії дозвілля в теоретичних дослідженнях. П 86 Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загаль, 2009. 420. 7. Томенко, О., Горюк, П., & Слобожанінов, А. Особливості рекреаційно-оздоровчої діяльності у структурі дозвілля осіб похилого віку. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, 2020; (17): 80-84. 8. Фіголь, Н. М., & Мельник, І. О. Інтерактивний складник електронного освітнього середовища. Обрії друкарства, 2022; (1 (11)): 27-41.
9. Anna Hakman, Olena Andrieieva, Halyna Bezverkhnia, Natalia Moskalenko, Viktoria Tsybulska, Tetiana Osadchenko, Sergii Savchuk, Volody Myrkovalchuk, Yaroslav Filak Dynamics of the physical fitness and circumference sizes of body parts as a motivation for self-improvement and self-control in students. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2020. Vol. 20 (1). P. 116-122.
10. Hakman Anna, Andrieieva Olena, Kashuba Vitalii, Nakonechnyi Igor, Cherednichenko Serhiy, Khrypko Inna, Tomilina Yuliia, Filak Felix, & Moldovan Andriy (2020). Characteristics of biogeometric profile of posture and quality of life of students during the process of physical education. Journal of Physical Education and Sport, 20(1), 10, 79-85.
11. Bezverkhnia H., Fedirchyk T., Tsybulska V., Maievskyi M., Osadchenko T., Ilchenko S., Hakman A. Formation of motivation for professional and applied physical training in future elementary teachers. Journal of Physical Education and Sport, 2019. Vol 19 (Supplement issue 2), Art 45, pp. 299–304.
12. Yarmak O., Blagii O., Palichuk Y., Hakman A., Balatska L., Moroz O., Galan Y. Analysis of the factor structure of the physical condition of girls 17-19 year-old. Journal of Human Sport and Exercise. 2018. 13. pp. S259-S268.

Published

2024-02-04