СТАН ТРИВОЖНОСТІ ТА СТРАТЕГІЯ ДОЛАЮЧОЇ ПОВЕДІНКИ ПАРТНЕРІВ ТАНЦЮВАЛЬНИХ ПАР
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.40.60-67Keywords:
dance sport, anxiety, coping behavior, personal resourcesAbstract
Introduction. Today, dance sport has a very high popularity in Ukraine and the world, which is due to its beauty and spectacle. The specifics of modern sports dances and the competitive activity of dance couples allow us to talk about situational emotional stability as a factor that ensures the reliability and effectiveness of dancers’ actions. At the same time, a significant level of emotional excitement, tension, and anxiety negatively affects the performance of athletes’ competitive activities. The purpose of the study is to investigate the level of anxiety and the choice of coping behaviors of partners in dance couples at the initial stage of training. Material and research methods. To assess the level of anxiety of athletes in stressful situations, the scale of personal and situational anxiety (C.D. Spielberger, adapted by Y.L. Khanin) [9, 14], as well as the technique “Coping behavior in stressful situations” [14, 17] was used. Nine dance couples aged 10-13 took part in the study, the athletes’ qualifications ranged from E to D class. Results. Young men have a more pronounced coping strategy “orientation to solving the task” and “distraction”, while girls are more inclined to use the coping strategy “orientation to emotions” and “social distraction”. Research confirms previously obtained data on gender dependence when using coping behaviors, but young athletes have lower scores on indicators than adults. Compared to girls, boys have a higher level of both situational and personal anxiety. The level of situational anxiety in young men is higher than the level of anxiety in girls by 10.8%, and the level of personal anxiety by 8.9%. It was determined that the most significant correlations between indicators of boys and girls in the coping strategy “avoidance” (r=0.81; p<0.05) and “distraction” (r=0.69; p<0, 05), at the same time, the lowest level was found between the indicators of boys and girls in the coping strategy “orientation on solving the task” (r=0.39; p>0.05) and “orientation on emotions” (r=0, 44; p>0.05). Conclusion. Comparing the results, it can be stated that girls have a lower level of anxiety and at the same time tend to use the coping behaviors “orientation on emotions” and “social distraction”. Young men have a higher level of anxiety and more pronounced coping strategies “task orientation”, “avoidance” and “distraction”.
References
2. Гринь ОР. Психологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів. К. : Олімпійська література; 2014. 233 с.
3. Дем’яненко БТ. Механізми психологічного захисту та копінг-стратегій в теорії і практиці корек-ційної та психотерапевтичної допомоги. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013; 24: 282-288.
4. Діденко ГО, Шебанова ГО. Копінг–поведінка у сучасних психологічних дослідженнях. Проблеми сучасної психології. 2018; 39: 368-379.
5. Мишко ВВ. Взаємозалежність прояву когнітивних функцій та спортивної успішності у юних танцюристів. Health, sport, rehabilitation. 2018; 3: 116-119.
6. Моргосліп Д, Гринь О. Особливості психологічного супроводу з урахуванням особистісних ресурсів змагальної надійності танцювальних пар. Спортивна наука та здоров´я людини. 2021;2(6):160-168. DOI:10.28925/2664-2069.2021.214
7. Підбуцька НВ, Штученко ІЄ. Взаємозв’язок тривожності та самоефективності особистості. Проб-леми оптимального функціонування особистості в сучасних умовах. 2018; 148-152.
8. Спесивих О, Воронова В. Професійно значущі особистісні якості як основа відбору та прогнозу-вання успішності спортсменів у спортивних танцях. Теорія і методика фізичного виховання і спор-ту. 2017; 2: 86-89.
9. Федорчук СВ, Тукаев СВ, Лысенко ЕН, Шинкарук ОА, Воронова ВИ. Психофизиологическое сос-тояние спортсменов с разным уровнем личностной и ситуативной тревожности в сложнокоорди-национных видах спорта. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2017; 20(1): 26-32.
10. Bläsing B, Puttke M, Schack T. The neurocognition of dance: Mind, movement and motor skills. Routledge; 2018. 320 р.
11. Choi WM, Lee JH. An Analysis of Research Trends in Korean Dance Psychology. Research in Dance and Physical Education. 2020; 4(1): 45-55.
12. Hackfort D, Schinke RJ, Strauss B, editors. Dictionary of sport psychology: sport, exercise, and performing arts. Academic Press; 2019.
13. Heras Fernández R, Espada Mateos M, Carrascal Dominguez S, Garcia Coll V. Evaluation and analysis of emotional intelligence, mood and coping strategies in two Spanish dance companies. Research in Dance Education. 2020; 21(3): 231-44.
14. Hill AP, Mallinson‐Howard SH, Madigan DJ, Jowett GE. Perfectionism in sport, dance, and exercise: An extended review and reanalysis. Handbook of sport psychology. 2020 Apr 14: 121-57.
15. Horn TS. Advances in Sport Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics; 2008. 512 p.
16. Jowett GE, Hill AP, Curran T, Hall HK, Clements L. Perfectionism, burnout, and engagement in dance: The moderating role of autonomy support. Sport, Exercise, and Performance Psychology. 2021; 10(1): 133.
17. Keay N, Overseas A, Francis G. Indicators and correlates of low energy availability in male and female dancers. BMJ open sport & exercise medicine. 2020 Nov 1; 6(1): e000906.
18. Leach J, Stevens CJ. Relational creativity and improvisation in contemporary dance. Interdisciplinary Science Reviews. 2020; 45(1): 95-116.
19. Mainwaring LM, Finney C. Psychological risk factors and outcomes of dance injury: a systematic review. Journal of Dance Medicine & Science. 2017; 21(3): 87-96.
20. San-Juan-Ferrer B, Hípola P. Emotional intelligence and dance: a systematic review. Research in Dance Education. 2020; 21(1): 57-81.
21. Šifrar T, Majoranc K, Kajtna T. Matching of Personality Traits, Emotional Intelligence and Social Skills among Dance Partners in Competitive Dancing. Kinesiology. 2020 Dec 17; 52(2): 242-9.