ЗМІСТ І СТРУКТУРА ЗАНЯТЬ З ПРІОРИТЕТНИМ ВИКОРИСТАННЯМ ЕЛЕМЕНТІВ ФІТБОЛ-АЕРОБІКИ З ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.41.65-75

Keywords:

fitball-aerobics, older preschoolers, physical culture and health classes

Abstract

The introduction of fitball tools into the physical education process of preschool education institutions
will contribute to the diversification of the content of physical culture and health classes, increasing children’s
interest in classes, as well as optimizing the indicators of their physical condition.
The purpose of the research is to reveal the organizational and methodological features of fitness
programs with elements of fitball and to determine its influence on the indicators of the physical condition of
children 5-6 years old.
Research methods and organization. Theoretical analysis and generalization of scientific and
methodical literature; pedagogical methods (experiments, testing); anthropometric methods; methods of
mathematical statistics.
110 children took part in the research. The pedagogical experiment was conducted during September-
May 2018-2019 on the basis of the preschool education institution “Liubavonka” No. 10, Pereiaslav, Kyiv
region.
Research results. The structure of fitball aerobics classes consists of three parts: preparatory, main,
and final. The duration of the parts of the lesson can be different: the preparatory part can be 15-20%, the main
part – 75-80%, and the final part – 5-10% of the total time of the lesson.
The main means of fitball aerobics are: structural exercises; general developmental exercises, sitting
on the ball; general developmental exercises, standing with a fitball in hands; exercises for coordinating
movements with music; basics of choreography; dance steps; rhythmic dances; basic steps of fitball aerobics;
musical and moving games for attention, of low and medium intensity, relay races; basic fitball aerobics
exercises; sets of fitball-aerobics exercises; exercises for the development of strength, endurance, flexibility and
other abilities in various starting positions; acrobatic exercises with fitball; exercises to maintain balance and
develop the vestibular apparatus; relay races and high-intensity music-movement games.
Conclusions. Fitball aerobics refers to one of the types of health fitness and involves the use of muscles
of different elasticity, size, color, mass. The analysis of the data of the pedagogical experiments shows that the
defined organizational and methodical principles of fіtball-aerobics classes contributed to an increase in the
level of physical fitness of the children of the experimental groups in comparison with the control groups.

References

1. Актуальні проблеми дошкільної освіти: теорія і практика: навч. посіб. / під заг. ред. проф.
С.О. Нікітчиної. К.: Видавничий дім “Слово”, 2018; 368 с.
2. Вінтоняк О.В. Технологія формування психофізичного здоров’я у дітей старшого дошкільного віку
в процесі фізичного виховання : автореф. дис. … канд. н. з фіз. вих. і спорту: спец. 24.00.02. Івано-
Франківськ; 2015. 21с.
3. Гончар Л.В., Борисова Ю.Ю. Аналіз показників фізичного розвитку дітей старшого дошкільного
віку. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2019; №2: 50-54 DOI:10.1539/snsv.2019-2.008.
4. Дробот К.В. Інтерактивне навчання плаванню дітей старшого дошкільного віку [Дисертація] на
здобуття ступеня доктора філософії: спец. 017 Фізична культура і спорт. Запоріжжя; 2022. 192.
5. Закон України “Про дошкільну освіту”. Відомості Верховної Ради України: 2001; №49, ст. 259.
6. Закон України про дошкільну освіту №2704-VIII від 25.04.2019. Вісник Верховної Ради, 2019, №21:
ст. 81
7. Кононко О.Л., Аксьонова О.П., Аніщук А.М., Артемова Л.В. та ін. Програма розвитку дитини
дошкільного віку “Я у світі” (нова редакція). Київ: ТОВ “МЦФЕР-Україна”. 2019; 488.
8. Лошицька Т., Скрита О., Кравченко А. Вплив програми “Бебі-йога” на психо-емоційний стан дітей
дошкільного віку. Спортивний вісник Придніпров’я. 2020. № 1; 298-306.
9. Максименко Л.М. Використання засобів флорболу у процесі фізичного виховання дітей 5-6 років
[автореф. дис… ] канд. н. з фіз. вих. і спорту: 24.00.02. Дніпро. 2019; 21.
10. Маляр Н.С. Організаційно-методичні основи превентивного фізичного виховання дітей старшого
дошкільного віку : автореф. дис. … канд. н. з фіз. вих. і спорту: 24.00.02. Львів. 2014; 20с.
11. Огнев’юк В.О., Бєлєнька Г.В., Богініч О.Л., Богданець-Білосколенко Н.І. та ін Освітня програма для
дітей від двох до семи років “Дитина”. Київ. 2016; 304.
12. Пангелова Н., Круцевич Т., Москаленко Н. Сучасні підходи до класифікації фітнес-програм.
Спортивний вісник Придніпров’я. 2022; №1: 78-88 DOI: 10.32540/2071-1476-2022-1-078.
13. Пангелова Н., Пангелов Б., Рубан В., Хакало А. Вплив занять степ-аеробікою на фізичний розвиток і
фізичну підготовленість старших дошкільнят. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022; №2: 64-72.
DOI:10.35540/2071-1476-2022-2-064.
14. Пангелова Н.Є. Теоретико-методичні засади формування гармонійного розвиненої дитини
дошкільного віку у процесі фізичного виховання [автореф. дис...] доктора наук з фіз. вих. і спорту:
24.00.02. Київ. 2014; 39с.
15. Пасічник В.М. Удосконалення фізичних і розумових здібностей у фізичному вихованні дітей стар-
шого дошкільного віку з використанням інтегрально-розвивальних м’ячів [дисертація] канд. н. з фіз.
вих. і спорту: 24.00.02. Львів. 2014; 295.
16. Полякова А.В. Організаційно-методичні засади рухового режиму дітей 3-4 років у дошкільних
закладах різного типу : автореф. дис. … канд. н. з фіз. вих. і спорту: 24.00.02. Дніпропетровськ.
2016; 22 с.
17. Старченко А.Ю. Оптимізація фізкультурної освіти старших дошкільнят на основі застосування
засобів дитячого фітнесу : автореф. дис. ... канд. н. з фіз. вих. і спорту: 24. 00.02. Дніпропетровськ.
2015; 20 с.
18. Сухомлинов Р.О. Організаційно-методичні засади оздоровчо-рекреаційної діяльності дітей дошкіль-
ного віку в умовах дитячих футбольних клубів : автореф. дис. … канд. н. з фіз. вих. і спорту:
24.00.02. Київ. 2021; 26с.
19. Круцевич ТЮ, редактор. Теорія і методика фізичного виховання: підруч. для студ. вищ. навч. закл.
фіз. виховання і спорту: 2Т. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ: Олімпійська література; 2017. 448 с.
20. Ajmol A., Deborah P., Lind C., Claire Me. Literature reviewon motor skilland physical activity in
preschool children in Nev Zealand. Scientific Research An Academic Publisher. USA., 2017; 7 (1): 10-26.
DOI:10.4236/ape.2017.71002.
21. Honchar, l, Gantcheva, G, Borysova,Y, Kovalenko, N. The influence of the “Rhythmic gymnastics for
preschoolers” program on the culture of movement in 5-6-year-old children. Science of gymnastics journal.
2022; 14 (3): 311-322. https://doi.org/10.52165/sgj.14.3.311-322.
22. Panhelova N., Krutsevich T., Panhelova M., Pivovar A., Trotsenko T., Ruban V., Kravchenko T. Complex
development of cognitive processes and physical abilities of children of preschool age in the process of
motor actirity Internationac journal of applied exercise physiology 2020; 9(1): 73-88

Published

2024-01-19