ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ “ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ”
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.41.18-24Keywords:
interactive methods, future specialists, professionally important qualities, students, physical culture and sports.Abstract
Modern realities of high school are characterized by active searches for new forms, technologies and
means of learning. One of the progressive options for solving existing problems is the introduction of interactive
teaching methods in the process of training future teachers. Many authors have paid attention to interactive
technologies in various disciplines, but the issue has not been sufficiently studied in the training of physical
culture specialists. The formation of creative thinking in future specialists is important. The purpose of the article
is to substantiate the importance and necessity of using interactive learning methods in the process of training
future specialists in the specialty “Physical Culture and Sports”. Results. Urgent needs for the skills of system
thinking, programming, interdisciplinary communication, the ability to work in conditions of uncertainty and
multi-functionality have been identified. The improvement of the process of training of pedagogical specialists is
seen in the application of personally oriented, interactive, projective training, professionally oriented, and
technologies of dialog form of interaction. To increase students’ motivation, they are offered tasks in subgroups
with the distribution of functions, development of programs for the development of physical qualities. For this
purpose, we have developed an algorithm for building programs for the development of physical qualities. The
topic of theoretical and methodological training has been developed (on the example of Theory & Methods of
athletics). Implementation of educational and methodical cards for training students in physical exercise
techniques will contribute to increasing the theoretical and methodological preparation of students from the
section “Methodology of teaching physical exercise techniques”. Conclusion. The program of using interactive
learning methods is aimed at increasing the activity and interaction of participants in the pedagogical process.
For this purpose, the stages of solving this task have been created. Completing such tasks will contribute to better
assimilation of the material, increase the level of understanding of the subject and ensure the correct application
of the acquired knowledge in the future profession.
References
умовах інформатизації освіти : дис. ...канд. пед. наук : 13.00.02. Луцьк, 2018. 241 с.
2. Булатова М., Кучерявий А., Ярмолюк Є. Технології дистанційного навчання в системі олімпійської
освіти. Наука в олимпийском спорте. 2020; 1: 4–21. DOI:10.32652/olympic2020.1_1
3. Войтович О., Войтович І., Войтович В. Упровадження проектної технології в освітній процес підго-
товки майбутніх фахівців. Інформаційні технології в професійній діяльності : матеріали XV Все-
української науково-практичної конференції / Рівне : РВВ РДГУ. 2022;14-18.
4. Горбунова О.А. Інтерактивні методи навчання як інноваційна складова у формуванні сучасних компе-
тенцій фахівців економічних спеціальностей. Якість вищої освіти: компетентнісний підхід у підготов-
ці сучасного фахівця: матеріали XLIII Міжнародної науково-методичної конфер. (м. Полтава, 14-
15 листопада 2018 року) / гол. орг. комітету О. О. Нестуля. Полтава. ПУЕТ, 2019; 266-268. URL:
http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/10701.
5. Захаріна Є.А., Глоба Т.А., Пацалюк К.Г. Використання спортивно-орієнтованих технологій у про-
фесійно-прикладній фізичній підготовці студентів. Науковий часопис Національного педагогічного
університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури
(фізична культура і спорт). 2022; 6 (151): 7-78. DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2022.6(151).15.
6. Котова О.В., Проценко А.А., Ушаков В.С. Ефективність використання ІКТ в професійній підготовці
бакалаврів з фізичної культури. Фізична підготовка молоді в умовах пандемії: проблеми, інновації,
рекомендації: матеріали Регіонального круглого столу, (Дніпро, 22 квітня 2021р.): 95-99.
7. Расулова З.Д. Эффективность дистанционной организации процессов обучения в высшем образо-
вании Academy. 2020; 62(11): 31-34.
8. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. URL: .https://mon.gov.ua/storage/app/
media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf
9. Цевух Л.Б., Новікова Ж.О., Тарасенко І.Й. Педагогічні технології у дистанційному навчанні. Збірник
наукових праць Сучасні технології в галузі фізичного виховання, спорту, фізичної терапії та
ерготерапії. 2021; 22-24. URL: https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/9665.
10. Anderson T., Rivera-Vargas P.A. Critical look at Educational Technology from a Distance Education
Perspective. Digital Education Review. Number 37. 2020; 2008-2229. URL: http://greav.ub.edu.
11. Boboeva M.N., Rasulov T.H. The method of using problematic equation in teaching theory of matrix to
students Academy. 2020; 55(4): 68-71.
12. Haddad M.E.O., Ferreira N.S.C., Faria A.A. The Use of Educational Technologies in Distance Education –
Enabling the Appropriation of Teaching and Learning Process. Open Journal of Social Sciences. 2014; 2: 54-
58. URL: http://dx.doi.org/10.4236/jss.2014.21006.
13. Kovban A. Information technology as a method of learning in higher education. International scientific
conference Information technologies and management in higher education and sciences. P. 2. November 28,
2022. Fergana, the Republic of Uzbekista. 55-59. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-277-7-107.