Correction of the physical condition of children 5-6 year’s old which are training gymnastics in sport club
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.38.98-105Keywords:
health gymnastics, health, health trainingAbstract
Aim. To carry out a theoretical analysis and generalization of the socio-pedagogical direction of recreational gymnastics for children 5-6 years old with an analysis of the state of posture, flat feet and SARS, taking into account the psychophysiological characteristics of children and an analysis of the methods of recreational programs and conducting recreational gymnastics classes. Methods. During the research, theoretical analysis was used, namely the analysis and generalization of literary sources, systematization, comparison of different views on the investigated problem, content analysis of textbooks in order to study the theoretical and methodical foundations of recreational classes of sports school students. Results. Health gymnastics for children is the most useful method of physical development, which helps to strengthen the child's body, which prevents the appearance of serious health problems. It is especially useful to engage in gymnastics for weakened, sickly children who have low immunity and are prone to numerous seasonal diseases. Specialists in health gymnastics, first of all, emphasize the physical development of the child. In addition, in the process of regular classes, they help a small person to form the correct posture, develop ligaments, joints, muscles, increase immunity, and prevent the development of flat feet. Conclusion. The main condition of children's health gymnastics is satisfaction, the child's desire to continue training. Gymnastics should take place in the form of health training and exciting games, which not only physically develop the child, but also contribute to the formation of children's intelligence and imagination.
References
2. Арефьєв ВГ. Теоретико-методичні засади диференціації розвивально-оздоровчих занять з фізичної культури учнів основної школи, Київ, 2015. 124с.
3. Вовченко ІІ. Визначення рівня здоров’я за показниками ЧСС у дітей молодшого шкільного віку. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб. наук. пр. Харків: ХХПІ, 2005. №24. С.37-39.
4. Вовченко І. Оцінка рівня фізичного здоров’я молодших школярів. Матеріали Всеукраїнської наукової конференції “Оптимізація процесу фізичного виховання в системі освіти”. Тернопіль, 2003. С. 135-137.
5. Дєдов О. Експрес-діагностика в ДНЗ. Комплект матеріалів для практичних психологів. Хотин, 2014. 41 с.
6. Земська НО., Рихлюк СП. Теорія і методика викладання гімнастики: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: ВПТ «Вік», 2020.123 с.
7. Круцевич ТЮ. Теорія і методика фізичного виховання. Київ : Олімпійська література, 2017. Т.2. 368 с.
8. Куп’янський інклюзивно-ресурсний центр Куп’янської міської ради Харківської області. Доступно на: http://kirc.kupyansk-rada.gov.ua/info/page/17756
9. Лебідь МР, Андрощук ММ, Павленко ЯБ. Методика використання фізичної культури з метою оздоровлення та активного відпочинку. Тернопіль : ТНЕУ «Економічна думка», 2009. 25с.
10. Масляк ІП, Кулик НА. Парціальна програма з фізичного виховання дітей старшого дошкільного віку «Юний Легкоатлет». Суми : ВВП «Мрія», 2016. 216 с.
11. Сорнович І, Хом’яченко Л, Веселкина С. Підвищення ефективності фізичної підготовки кваліфікованих спортсменів у спортивних танцях шляхом поєднання класичних підходів та інноваційних тенденцій тренування. Теорія і методика фізичного виховання. 2019;2. С.143-149.
12. Черняков ВВ, Желізний ММ. Гімнастика та методика її викладання. (курс лекцій з навчальної дисципліни): навчальний посібник для студентів факультетів фізичного виховання. Чернігів: ЧНПУ імені Т.Г. Шевченка, 2017. 264 с.
References
1. Andreeva OV. Theoretical and methodological principles of recreational activities of different population groups: thesis. ped. Sciences / Kyiv: NUFVSU; 2014. 400 p.
2. Arefiev VG. Theoretical and methodological principles of differentiation of developmental and recreational classes in physical culture of primary school students, Kyiv, 2015. 124p.
3. Vovchenko II. Determining the level of health by heart rate indicators in children of primary school age. Pedagogy, psychology and medico-biological problems of physical education and sports: coll. of science pr. Kharkiv: KhHPI, 2005. No. 24. P.37-39.
4. Vovchenko I. Assessment of the level of physical health of younger schoolchildren. Materials of the All-Ukrainian scientific conference "Optimization of the process of physical education in the education system". Ternopil, 2003. P. 135-137.
5. Dedov O. Express diagnostics in the hospital. A set of materials for practical psychologists. Khotyn, 2014. 41 p.
6. Zemska NO., Rykhlyuk SP. Theory and methods of teaching gymnastics: educational and methodological manual. Ivano-Frankivsk: VPT "Vik", 2020.123 p.
7. Krutsevich TU. Theory and methodology of physical education. Kyiv: Olympic Literature, 2017. T.2. 368 p.
8. Kupyan inclusive resource center of Kupyan city council of Kharkiv region. URL: http://kirc.kupyansk-rada.gov.ua/info/page/17756
9. Lebid MR, Androschuk MM, Pavlenko YB. The method of using physical culture for the purpose of improving health and active recreation. Ternopil: TNEU "Economic Thought", 2009. 25p.
10. Maslyak IP, Kulyk NA. Partial program for physical education of children of older preschool age "Young Track and Field Athlete". Sumy: VVP "Mriya", 2016. 216 p.
11. Sornovych I, Khomyachenko L, Veselkina S. Increasing the effectiveness of physical training of qualified athletes in sports dancing by combining classical approaches and innovative training trends. Theory and methodology of physical education. 2019; 2. P.143-149.
12. Chernyakov VV, Zheliznyi MM. Gymnastics and its teaching methods. (a course of lectures on the academic discipline): a study guide for students of the faculties of physical education. Chernihiv: ChNPU named after T.G. Shevchenko, 2017. 264 p.