EDUCATIONAL PROCESS RESEARCH OF TRAINING FUTURE TEACHERS IN THE SPECIALTY PHYSICAL CULTURE AND SPORT
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.36.86-94Keywords:
professional and pedagogical competencies, academic disciplines, studentsAbstract
The purpose is to determine the systematic PE future teachers training in higher education institutions.
Material and research methods: The study involved 30 first-year and 20 second-year students. The choice of
methods used in the article is determined by the logical model of the research process that was developed in
pedagogical science. Theoretical analysis of scientific and methodological literature was conducted to study the
basic concepts of future specialists training management in the specialty of physical culture and sports. The
study of pedagogical, educational and regulatory documentation of higher education has allowed us to identify
problems in the students’ understanding of the educational process in the field of physical culture. Questionnaires,
ascertaining experiments, mathematical statistics methods (graphical data display, distribution parameters
analysis) allowed us to determine the state of future PE teachers training in higher education institutions.
The study determined that the professional pedagogical coach-teachers training is aimed at the following
components formation: motivational and pedagogical (reflects the direction, motivation, training needs, value
orientations), cognitive-pedagogical (knowledge of age psychology, human’s age-related morpho-functional
characteristics), structural and pedagogical (formation of goals and objectives, plans and programs, planning
sessions in physical education and sport), organizational and pedagogical (the ability and willingness to
organize training process, to manage and monitor its effectiveness), pedagogical and technological (psychological
and pedagogical skills and skills to solve problems in children and adolescents’ sports training) and
pedagogical and reflexive (the ability to study, adapt and apply the best experience in physical training
management). The greatest influence on professional and pedagogical motivation of first- and second-year
students is provided by disciplines of general professional and professional block. The low level of students ’
interest in research activities is revealed. It is established that for obtaining educational qualification of a
coach-teacher at the initial stages of training (1–2 courses), the most important subjects for students are
professional training.
Keywords: professional and pedagogical competencies, academic disciplines, students.
Постановка
References
фізичної реабілітації в системі освіти: навч. посібник. Луцьк: Волинський НУ ім. Лесі Українки,
2011. 296 с.
2. Круцевич ТЮ, Зайцева М. Інноваційні процеси у сфері підготовки та перепідготовки кадрів з
фізичної культури. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2005; 4: 41-4.
3. Москаленко Н, Ковров Я, Алфьоров О. Підготовка спеціалістів з фізичної культури і спорту до
інноваційної діяльності. Спортивний вісник Придніпров’я. 2014; 2: 108-112.
4. Виленский МЯ, Сафин РС. Профессиональная направленность физического воспитания студентов
педагогических специальностей: уч. пособие. М.: Высш. шк., 1989. 159 с.
5. Воробйов МІ, Круцевич ТЮ. Практика в системі фізкультурної освіти: навч. посібник. К.:
Олімпійська література, 2006. 192 с.
6. Драгнєв ЮВ. Професійний розвиток майбутнього вчителя фізичної культури в умовах інфор-
маційно-освітнього простору: монографія. Луганськ: ДЗ “ЛНУ імені. Тараса Шевченка”, 2013. 475 с.
7. Матвеев ЛП. Теория и методика физической культуры: учеб. пособ. М.: Физкультура и спорт,
1991. 543 с.
8. Соловйов В. Психолого-педагогічні умови підвищення готовності майбутніх викладачів фізичного
виховання до педагогічної діяльності. Педагогіка і психологія професійної. освіти. 2013;3:152–161.
9. Забора AB. Формування знань і навичок майбутніх учителів фізичної культури в процесі вивчення
дисциплін “Теорія і методика фізичного виховання” і “Гімнастика з методикою викладання”: ав-
тореф. … дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту. Львів, 2003. 24 с.
10. Лещенко ГА. Формування позитивної мотивації школярів до систематичних занять фізичними
вправами: автореф. дис. Кривий Ріг, 2002. 18 с.
11. Степанченко НІ. Система професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання у вищих
навчальних закладах [дисертація]. Вінниця; 2017: 199-215.
12. Дубовицкая ТД. Диагностика уровня профессиональной направленности студентов. Психологи-
ческая наука и образование. 2004; 2: 82-86.
13. Наумчук ВІ. Професійна підготовка майбутніх вчителів фізичної культури в процесі самостійної
роботи зі спортивних дисциплін: автореф. … канд. пед. наук. Тернопіль, 2002. 20 с.
14. Боднар АО, Юрчишин ЮВ, Стасюк ІІ. Аналіз динаміки сформованості мотиваційного компоненту
готовності майбутніх учителів фізичної культури до олімпійської освіти молодших школярів.
Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2019 берез. 26; 24-5.
15. Вацеба ОМ, Петришин ЮВ, Приступа ЄН, Боднар ІР. Актуальні проблеми теорії і методики фі-
зичного виховання: колективна монографія. Львів: Українські технології. 2005. 296 с.
16. Акусок АМ. Теоретичні засади формування змісту загальнопедагогічної підготовки майбутнього
вчителя: автореф. дис. К., 2009. 21 с.
17. Чесноков АВ. Формирование профессиональных качеств педагога по физической культуре. Теория
и практика физической культуры. 2001; 10: 18-21.
18. Кричфалушій МВ. Готовність майбутнього спортивного педагога до науково-дослідницької діяль-
ності. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2008; 1: 192-194.
References
1. Dubogaj OD, Al’oshina AІ, Lavrinjuk VЄ. Osnovnі ponjattja j termіni zdorov’jazberezhennja ta fіzichnoї
reabіlіtatsії v sistemі osvіti: navch. posіbnik. Luts’k: Volins’kij NU іm. Lesі Ukraїnki, 2011. 296 s.
2. Krutsevich TJu, Zajtseva M. Іnnovatsіjnі protsesi u sferі pіdgotovki ta perepіdgotovki kadrіv z fіzichnoї
kul’turi. Teorіja і metodika fіzichnogo vihovannja і sportu. 2005; 4: 41-4.
3. Moskalenko N, Kovrov Ja, Alf’orov O. Pіdgotovka spetsіalіstіv z fіzichnoї kul’turi і sportu do іnnovatsіjnoї
dіjal’nostі. Sportivnij vіsnik Pridnіprov’ja. 2014; 2: 108-112.
4. Vilenskij MJa, Safin RS. Professional’naja napravlennost’ fizicheskogo vospitanija studentov pedagogicheskih
spetsial’nostej: uch. posobie. M.: Vyssh. shk., 1989. 159 s.
5. Vorobjov MІ, Krutsevich TJu. Praktika v sistemі fіzkul’turnoї osvіti: navch. posіbnik. K.: Olіmpіjs’ka
lіteratura; 2006. 192 s.
6. Dragnєv JuV. Profesіjnij rozvitok majbutn’ogo vchitelja fіzichnoї kul’turi v umovah іnformatsіjnoosvіtn’ogo
prostoru: monografіja. Lugans’k: DZ “LNU іmenі. Tarasa Shevchenka”, 2013. 475 s.
7. Matveev LP. Teorija i metodika fizicheskoj kul’tury: ucheb. posob. M.: Fizkul’tura i sport. 1991. 543 s.
8. Solovjov V. Psihologo-pedagogіchnі umovi pіdvischennja gotovnostі majbutnіh vikladachіv fіzichnogo
vihovannja do pedagogіchnoї dіjal’nostі. Pedagogіka і psihologіja profesіjnoї. osvіti. 2013; 3: 152-161.
9. Zabora AB. Formuvannja znan’ і navichok majbutnіh uchitelіv fіzichnoї kul’turi v protsesі vivchennja
distsiplіn “Teorіja і metodika fіzichnogo vihovannja” і “Gіmnastika z metodikoju vikladannja” [avtoreferat.
disertatsії]. L’vіv, 2003. 24 s.
10. Leschenko GA. Formuvannja pozitivnoї motivatsії shkoljarіv do sistematichnih zanjat’ fіzichnimi
vpravami [avtoreferat. disertatsії]. Krivij Rіg; 2002. 18 s.
11. Stepanchenko NІ. Sistema profesіjnoї pіdgotovki majbutnіh uchitelіv fіzichnogo vihovannja u vischih
navchal’nih zakladah [disertatsіja]. Vіnnitsja; 2017: 199-215.
12. 12.Dubovitskaja TD. Diagnostika urovnja professional’noj napravlennosti studentov. Psihologicheskaja
nauka i obrazovanie. 2004; 2: 82-86.
13. Naumchuk VІ. Profesіjna pіdgotovka majbutnіh vchitelіv fіzichnoї kul’turi v protsesі samostіjnoї roboti zі
sportivnih [avtoreferat. disertatsії]. Ternopіl’; 2002. 20 s.
14. Bodnar AO, Jurchishin JuV, Stasjuk ІІ. Analіz dinamіki sformovanostі motivatsіjnogo komponentu
gotovnostі majbutnіh uchitelіv fіzichnoї kul’turi do olіmpіjs’koї osvіti molodshih shkoljarіv. Vіsnik
Prikarpats’kogo unіversitetu. Serіja: Fіzichna kul’tura. 2019 berez. 26; 24-5.
15. Vatseba OM, Petrishin JuV, Pristupa ЄN, Bodnar ІR. Aktual’nі problemi teorії і metodiki fіzichnogo
vihovannja: kolektivna monografіja. L’vіv: Ukraїns’kі tehnologії; 2005. 296 s.
16. Akusok AM. Teoretichnі zasadi formuvannja zmіstu zagal’nopedagogіchnoї pіdgotovki majbutn’ogo
vchitelja [avtoreferat. disertatsії]. K.., 2009. 21 s.
18. Chesnokov AV. Formirovanie professional’nyh kachestv pedagoga po fizicheskoj kul’ture. Teorija i
praktika fizicheskoj kul’tury. 2001; 10: 18-21.
19. Krichfalushіj MV. Gotovnіst’ majbutn’ogo sportivnogo pedagoga do naukovo-doslіdnits’koї dіjal’nostі.
Fіzichne vihovannja, sport і kul’tura zdorov’ja u suchasnomu suspіl’stvі. 2008; 1: 192-194.