PECULIARITIES OF PHYSICAL CONDITION OF ADOLESCENTS WITH DIFFERENT LEVELS OF PHYSICAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.35.48-59Keywords:
physical status, adolescents, physical development, aerobic productivity, adaptive potentialAbstract
Investigate physical state of adolescents with different physical development levels of Precarpathian
region. Material and methods of research. The study involved 411 adolescents, including 201 females and 210
males. In order to study physical status peculiarities of the studied contingent depending on physical
development (growth rate), the following methods were used: students physical fitness assessment; aerobic
productivity was measured via step ergometry method; regulatory mechanisms state was assessed on the basis of
adaptation potential. Physical development level was assessed on the basis of body length anthropometric
measurements. Study results are statistically processed using variation statistics and hypothesis testing method.
Results. In female adolescents with low physical development level the most conducive period for flexibility
development is 12–13 years, for speed and strength development is 13–14 years. In group with an average
physical development level 13–14 years is the most conducive for development of shoulder flexors dynamic
strength. For speed and strength abilities development, the period of 13–14 years is observed as the most
conducive for male adolescents with high and medium physical development levels; 13–15 years is the most
conducive for adolescents group with low physical development level. It is expedient to develop the shoulder
flexors dynamic strength at the age of 13–14 in adolescents with a high physical development level and at the
age of 15–16 in medium physical development level group. The period of 13–14 years in adolescents with an
average physical development level is conducive for static muscular endurance development. Conclusion. The
presence of favorable periods for the development of physical qualities in different periods of ontogenesis and
fluctuations of stress adaptation mechanisms in adolescents with different levels of physical development, as well
as the tendency to reduce physical fitness and aerobic productivity necessitates the development and
implementation of differentiated physical approaches.
Keywords: physical status, adolescents, physical development, aerobic productivity, adaptive potential
References
Вісник Чернігівського національного університету імені Т. Г. Шевченка. 2013; 112: 26–28.
2. Арламовський РВ, Іванишин ІМ, Султанова ІД. Фізична підготовленість підлітків різних
соматотипів. Молода спортивна наука України: зб. наук. праць з галузі фізичного виховання, спорту
і здоров’я людини. Вип.16: у 4-х т. Львів: ЛДУФК, 2012; 2: 6-12.
3. Баевский РМ. Концепция физиологической нормы и критерии здоровья. Росийский физиоло-
гический журнал им. И. М. Сеченова. 2003; 4: 473-487.
4. Борисова ЮЮ. Особливості фізичного стану дітей шкільного віку. Спортивний вісник
Придніпров’я. 2009; 1: 41‒44.
5. Глазирін ІД. Механізми біологічного дозрівання дітей пубертатного періоду: Монографія. Черкаси:
“Вертикаль”; 2010. 168 с.
6. Дугіна НГ, Мохова ІВ, Борисова ЮЮ. Оцінка фізичного стану підлітків 13–14 років. Педагогіка,
психологія, та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011; 1: 51-53.
7. Карпман ВЛ, Белоцерковский ЗБ, Гудков ИА. Тестирование в спортивной медицине. М.: Физ-
культура и спорт; 1988. 208 с.
8. Кравчук Я. Теоретико-методичні засади диференційованого підходу до навчання фізичної культури
учнів загальноосвітньої школи. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному
суспільстві. 2010; 1: 40-43.
9. Левушкин СП. Сенситивные периоды в развитии двигательных качеств школьников 7–17 лет с
разными типами телосложения. Физическая культура. 2006; 6: 1-5.
10. Масляк ІП, Вишня ОВ, Грида ДС. Фізична підготовленість учнів середніх класів обласних
загальноосвітніх шкіл. Збірник наукових статей ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Актуальні проблеми
фізичного виховання різних верств населення (20 травня 2016). Харків, 2016: 109-117.
11. Мисів В, Єдинак Г, Галаманжук Л, Герасимчук А. Оцінка ефективності фізичної підготовки
підлітків із різними соматотипами. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура.
2017; 27-28:197-204.
12. Мицкан БМ, Поташнюк ІВ. Фізичний стан учнів старших класів гімназії. Педагогіка, психологія та
медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011; 5: 63-67.
13. Омельяненко Інна. Тенденції у стані здоров’я школярів незалежної України. Вісник Прикарпат-
ського університету. Серія: Фізична культура. 2017; 25-26: 203-210.
14. Руденко ВМ. Математична статистика. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури; 2012. 304 с.
15. Самойлович ВА, Мусхаріна ЮЮ. Стан здоров’я сучасних школярів та проблеми фізичної культури
в Україні. Вестник физиотерапии и курортологии. 2011; 2: 113–115.
16. Сергієнко ЛП. Спортивна метрологія: теорія і практичні аспекти : підруч. К.: КНТ; 2010. 776 с.
17. Сологуб О. Особливості фізичного стану підлітків в умовах сьогодення. Гірська школа Українських
Карпат. 2017; 16: 121–24.
18. Султанова І, Іванишин І, Лісовський Б, Арламовський Р, Дурунда Т. Вікові особливості функціо-
нального стану організму школярів. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура.
2009. Вип. 10: 35−39.
19. Тхорев ВИ, Аршинник СП. Сенситивные периоды развития двигательных способностей учащихся
школьного возраста. Физическое воспитание детей и учащейся молодежи. 2010; 1:40-45.
20. Andreasi V, Michelin E, Rinaldi AE, Burini RC. Physical fitness and associations with anthropometric
measurements in 7 to 15-year-old school children. J Pediatr (Rio J). 2010; 86(6): 497–502.
21. Whipp P, Taggart A, Jackson B. Differentiation in outcome-focused physical education: Pedagogical
rhetoric and reality. Physical Education and Sport Pedagogy. 2014; 19(4): 370-382. URL: http://dx.doi.
org/10.1080/17408989.2012.754001.
References
1. Arefiev VH. Fizychni mozhlyvosti uchniv zahalnoosvitnoi shkoly riznoho rivnia fizychnoho rozvytku.
Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho universytetu imeni T.H. Shevchenka. 2013; 112: 26-28.
2. Arlamovskiy RV, Ivanishin IM, Sultanova ID. Fіzichna pіdgotovlenіst pіdlіtkіv rіznih somatotipіv. Moloda
sportivna nauka Ukrayini: zb. nauk. prats z galuzi fizichnogo vihovannya, sportu i zdorov’ya lyudini.
Vip.16: u 4-h t. Lviv: LDUFK, 2012; 2: 6.
3. Baevskij RM. The concept of physiological norm and health criteria. Rosijskij fiziologicheskij zhurnal im.
I. M. Sechenova. 2003; 4: 473-487.
4. Borysova Yu Yu. Features of the physical condition of children of school age. Sportyvnyi visnyk
Prydniprovia. 2009; 1: 41-44.
5. Duhina NH, Mokhova IV, Borysova YuIu. Otsinka fizychnoho stanu pidlitkiv 13-14 rokiv. Pedahohika,
psykholohiia, ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2011; 1: 51-53.
6. Hlazyrin ID. Mekhanizmy biolohichnoho dozrivannia ditei pubertatnoho periodu: Monohrafiia. Cherkasy
“Vertikal”; 2010. 168 s.
7. Karpman VL, Belocerkovskij ZB, Gudkov IA. Testirovanie v sportivnoj medicine. Moskow: Fizkul’tura i
sport; 1988. 208 s.
8. Kravchuk Ya. Theoretical and methodical principles of a differentiated approach to the teaching of physical
education of students of a secondary school. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu
suspilstvi. 2010; 1: 40-43.
9. Levushkin SP. Sensitivnyie periodyi v razvitii dvigatelnyih kachestv shkolnikov 7-17 let s raznyimi tipami
teloslozheniya. Fizicheskaya kultura. 2006; 6: 1-5.
10. Masliak IP, Vyshnia OV, Hryda DS. Fizychna pidhotovlenist uchniv serednikh klasiv oblasnykh
zahalnoosvitnikh shkil. Zbirnyk naukovykh statei II Vseukr. nauk.-prakt. konf. Aktualni problemy
fizychnoho vykhovannia riznykh verstv naselennia (2016 traven 20). Kharkiv; 2016: 109-117.
11. Mysiv V, Yedynak H, Halamanzhuk L, Herasymchuk A. Otsinka efektyvnosti fizychnoi pidhotovky
pidlitkiv iz riznymy somatotypamy. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Fizychna kultura. 2017;
27-28: 197-204.
12. Mytskan BM, Potashniuk IV. Fizychnyi stan uchniv starshykh klasiv himnazii. Pedahohika, psykholohiia ta
medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2011; 5: 63-67.
13. Omelianenko Inna. Tendentsii u stani zdorovia shkoliariv nezalezhnoi Ukrainy. Visnyk Prykarpatskoho
universytetu. Seriia: Fizychna kultura. 2017; 25-26: 203-210.
14. Rudenko VM. Matematychna statystyka. Navch. posib. K.: Tsentr uchbovoi literatury; 2012. 304 s.
15. Samoilovych VA. The state of health of modern schoolchildren and the problems of physical culture in
Ukraine. Vestnyk fyzyoterapyy y kurortolohyy. 2011; 2: 113-115.
16. Sergіenko LP. Sportivna metrologіja: teorіja і praktichnі aspekti. Kiev; KNT, Ukraine; 2010. 776 s.
17. Solohub O. Osoblyvosti fizychnoho stanu pidlitkiv v umovakh sohodennia. Hirska shkola Ukrainskykh
Karpat. 2017; 16: 121-24.
18. Sultanova I, Ivanishin I, Lisovskiy B, Arlamovskiy R, Durunda T. Vikovi osoblivosti funktsionalnogo
stanu organizmu shkolyariv. Visnik Prikarpatskogo universitetu. Seriya: Fizichna kultura. 2009; 10: 35.
19. Thorev VI., Arshinnik SP. Sensitivnyie periodyi razvitiya dvigatelnyih sposobnostey uchaschihsya
shkolnogo vozrasta. Fizicheskoe vospitanie detey i uchascheysya molodezhi. 2010; 1: 40-45.
20. Andreasi V, Michelin E, Rinaldi AE, Burini RC. Physical fitness and associations with anthropometric
measurements in 7 to 15-year-old school children. J Pediatr (Rio J). 2010; 86(6): 497-502.
21. Whipp P, Taggart A, Jackson B. Differentiation in outcome-focused physical education: Pedagogical
rhetoric and reality. Physical Education and Sport Pedagogy. 2014; 19(4): 370-382. URL: http://dx.doi.
org/10.1080/17408989.2012.754001.