MORPHOBIOMECHANICAL PECULIARITIES OF FEMALE STUDENTS WITH DIFFERENT BODY STRUCTURE

Authors

  • Alla Alyoshina Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Victoria Matiychuk Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Zinovii Ostapiak Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.35.3-9

Keywords:

female students, morphobiomechanical peculiarities, physique, correction, angular characteristics

Abstract

Aim. To determine the morphobiomechanical peculiarities of 17–18 year-old female students of different body types. To solve the tasks there was used a set of the following methods: theoretical, empirical, statistical. Methods. 121 female students participated in the study. The somatotype was determined according to
Pinye index. In the process of anthropometric examination, different body biolinks contours, body weight and length were determined. To measure the angles characterizing the biogeometric posture profile (a1 is the head inclination angle formed by vertical and line connecting the spinous process of the seventh cervical vertebra C7 and CM of the head; a2 is the angle formed by horizontal and line connecting the most prominent point of frontal bone and chin; a3 is the angle of torso inclination formed by the vertical and the line connecting the spinous process of the seventh cervical vertebra (C7) there was used gonometry, and photogrammes were processed using “Torso” program. Results. It was found that of all female students who participated in the study have 64 had mesomorphic body type, 35 had ectomorphic and 22 had endomorphic somatotype. Female Students of ectomorphic somatotype have the highest length indicators, and endomorphic type students – body weight indicators. According to size of body biolinks contours, they are the largest in mesomorphic somatotype students, compared to other body structure types representatives. As a result of conducted research the spatial body organization peculiarities in 17–18 year-old female with different somatotype were studied, in particular, the angular characteristics of the biogeometric posture profile were determined. The conducted researches allowed to create anthropometric models of 17–18 year-old female students. Conclusion. The body structure has
pronounced sexual, age and individual characteristics, and therefore can be considered as an interdependent and interrelated set of morpho-functional human body components.
Keywords: female students, morphobiomechanical peculiarities, physique, correction, angular
characteristics.

References

1.Випасняк І, Шанковський А. Особливості гоніометрії тіла студентів із різними типами постави =
Features of goniometry of students with different types of posture. Journal of Education, Health and Sport
[Інтернет]. 2017; 7 (5): 1026-1040. Доступно: http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/5123.
2. Випасняк ІП, Лещак ОМ, Шанковський АЗ. Особливості компонентів фізичного розвитку студентів
в процесі фізичного виховання в залежності від типу тілобудови. Науковий часопис НПУ імені М.П.
Драгоманова. Серія: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт).
2018; 3 (97): 19-23.
3. Кашуба ВА. Биодинамика осанки школьников в процессе физического воспитания: дис. на
соискание ученой степени д-ра наук по физ. воспитанию и спорту: спец. 24.00.02. Киев, 2003. 40 с.
4. Кашуба ВА, Адель Бен Жедду. Профилактика и коррекция нарушений пространственной органи-
зации тела человека в процессе физического воспитания. К.: Знания Украины, 2005. 158 с.
5. Кашуба В О, Рудницький ОВ, Гонадзе ЮК. Інноваційні підходи в фізичному вихованні студентсь-
кої молоді з різними типами тілобудови. Актуальні проблеми фізичної культури, спорту, фізичної
терапії та ерготерапії: біомеханічні, психофізіологічні та метрологічні аспекти: Матеріали І Все-
української електронної науковопрактичної конференції з міжнародною участю (Київ, 17 травня
2018 р.). 185-189 (а).
6. Кашуба В, Рудницкий А. Современные технологии коррекции телосложения занимающихся средст-
вами оздоровительного фитнеса. Revistă teoretico-tiinţifică “Stiinţa culturii fizice”. 2016; 25(1): 96-102.
7. Кашуба В, Лопацький С, Хабінець Т. Просторова організація тіла людини в процесі моніторингових
досліджень. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені
Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. Луцьк:
Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2017; 25: 9-15.
8. Кашуба В. Попадюха Ю. Біомеханіка просторової організації тіла людини: сучасні методи та засо-
би діагностики і відновлення порушень: монографія. К. Центр учбової літератури. 2018. 768 с.
9. Кашуба В, Лопацький С. Теоретико-практичні аспекти моніторингу просторової організації тіла лю-
дини: монографія. Івано-Франківськ: Видавець Кушнир Г.М., 2018. 232 с.
10. Кашуба В, Гончарова Н, Ткачова А, Прилуцька Т. Особливості тілобудови жінок першого періоду
зрілого віку, які займаються аквафітнесом. Спортивний вісник Придніпров’я. 2019;1:97-104.
11. Лапутин АН, Кашуба ВА. Формирование массы и динамика гравитационных взаимодействий тела
человека в онтогенезе. Київ: Знання, 1999. 202 с.
12. Лапутін АМ, Кашуба ВО. Динамічна анатомія: Навчальна програма для вузів фізичного виховання
та спорту. Київ: Науковий світ, 2000. 12 с.
13. Лапутін АМ, Кашуба ВО. Кінетика тіла людини: навчальна програма для ВНЗ фізичного виховання
та спорту. Київ: Науковий світ, 2003. 13 с.
14. Мицкан БМ, Випасняк ІП, Шанковський АЗ. Факторна структура показників фізичного розвитку,
фізичної підготовленості, тіло будови та стану біогеометричного профілю постави студентів в
Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. Випуск 35
8
процесі фізичного виховання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія: Науково-
педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2018; 4(98): 106-110.
15. Andrieieva O, Hakman A, Kashuba V, Vasylenko M, Patsaliuk K, Koshura A, Istyniuk I. Effects of
physical activity on aging processes in elderly persons Journal of Physical Education and Sport ® (JPES),
2019; 19: 1308-1314.
16. Kashuba V, Lopatskyi S, Prylutska T. Contemporary points on monitoring the spatial organization of the
human body in the process of physical education Journal of Education, Health and Sport, 2017; 7(6):
1243-1254.
17. Kashuba Vitaliy, Asaulyuk Inna, Dyachenko Anna. Characteristics of the biogeometric profile of students’
posture in the process of vocational and physical training. Journal of Education, Health and Sport. 2017;
7(6): 1255-1264. DOI http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2548845.
18. Kashuba V, Kolos M, Rudnytskyi O, Yaremenko V, Shandrygos V, Dudko M, Andrieieva O. Modern
approaches to improving body constitution of female students within physical education classes. Journal of
Physical Education and Sport. 2017;17 (4): 2472-2476. doi: 10.7752/jpes.2017.04277.
19. Tkachova A, Dutchak M, Kashuba V, Goncharova N, Lytvynenko Y, Vako I, Kolos S, Lopatskyi S.
Practical implementation of differentiated approach to developing water aerobics classes for early
adulthood women with different types of body build. Journal of Physical Education and Sport (JPES).
2020; 20(1): 456-60.
References
1. Vipasnyak I, Shankovskiy A. Features of goniometry of students with different types of posture. Journal of
Education, Health and Sport. 2017; 7(5): 1026-1040. http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/
view/5123.
2. Vypasnyak IP, Leshchak OM, Shankovs’kyy AZ. Features of components of physical development of
students in the process of physical education depending on the type of physique. Scientific journal of NPU
National Pedagogical Dragomanov University. Series: Scientific and pedagogical problems of physical
culture (physical culture and sports). 2018; 3 (97): 19-23.
3. Kashuba VA. Biodynamics of posture of schoolchildren in the process of physical education: dis. for the
degree of Doctor of Science in Phys. education and sports: specials. 24.00.02. Kiev, 2003. 40 p.
4. Kashuba VA, Adele Ben Jeddu. Prevention and correction of violations of the spatial organization of the
human body in the process of physical education. K.: Knowledge of Ukraine, 2005. 158 p.
5. Kashuba VO, Rudnyts’kyy OV, Honadze YUK. Innovative approaches in physical education of student
youth with different body types. Current issues of physical culture, sports, physical therapy and occupational
therapy: biomechanical, psychophysiological and metrological aspects: Proceedings of the I All-Ukrainian
electronic scientific-practical conference with international participation (Kyiv, May 17, 2018). 185-
189 (a)
6. Kashuba V, Rudnitskiy A. Modern technologies for correcting the physique of those involved in healthimproving
fitness. Revistă teoretico-tiinţifică “Stiinţa culturii fizice”. 2016; 25(1): 96-102.
7. Kashuba V, Lopats’kyy S, Khabinets’ T. Spatial organization of the human body in the process of monitoring
studies. Youth Scientific Bulletin of the Lesia Ukrainka East European National University. Physical
education and sports: magazine / style. AV. Ts’os’, AI. Al’oshyna. Lutsk: Eastern Europe. nat. Univ. Lesya
Ukrainka, 2017; 25: 9-15.
8. Kashuba V. Popadyukha Y. Biomechanics of spatial organization of the human body: modern methods and
tools for diagnosis and recovery of disorders: a monograph. K. Center for Educational Literature. 2018.
768 p.
9. Kashuba V, Lopats’kyy S. Theoretical and practical aspects of monitoring the spatial organization of the
human body: a monograph. Ivano-Frankivsk: Publisher Kushnir GM, 2018. 232 p.
10. Kashuba V, Honcharova N, Tkachova A, Pryluts’ka T. Peculiarities of the physique of women of the first
period of adulthood who are engaged in aqua fitness. Sportyvnyy visnyk Prydniprovʺya. 2019; 1: 97-104.
11. Laputin AN, Kashuba VA. Formation of mass and dynamics of gravitational interactions of the human
body in ontogenesis. Kiev: Znannya, 1999.202 p.
12. Laputin AM, Kashuba VO. Dynamic Anatomy: Curriculum for Physical Education and Sports. Kyiv:
Scientific World, 2000. 12 p.
13. Laputin AM, Kashuba VO. Kinetics of the human body: a curriculum for universities of physical education
and sports. Kyiv: Scientific World, 2003. 13 p.
14. Mytskan BM, Vypasnyak IP, Shankovs’kyy AZ. Factor structure of indicators of physical development,
physical fitness, body structure and state of biogeometric profile of students’ posture in the process of
physical education. Scientific journal National Pedagogical Dragomanov University . Series: Scientific and
pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports). 2018; 4 (98): 106-110.
9
15. Andrieieva O, Hakman A, Kashuba V, Vasylenko M, Patsaliuk K, Koshura A, Istyniuk I. Effects of
physical activity on aging processes in elderly persons Journal of Physical Education and Sport ® (JPES),
2019; 19: 1308-1314.
16. Kashuba V, Lopatskyi S, Prylutska T. Contemporary points on monitoring the spatial organization of the
human body in the process of physical education Journal of Education, Health and Sport, 2017; 7(6):
1243-1254.
17. Kashuba Vitaliy, Asaulyuk Inna, Dyachenko Anna. Characteristics of the biogeometric profile of students’
posture in the process of vocational and physical training. Journal of Education, Health and Sport. 2017;
7(6): 1255-1264. DOI http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2548845.
18. Kashuba V, Kolos M, Rudnytskyi O, Yaremenko V, Shandrygos V, Dudko M, Andrieieva O. Modern
approaches to improving body constitution of female students within physical education classes. Journal of
Physical Education and Sport. 2017; 17 (4): 2472-2476. doi: 10.7752/jpes.2017.04277.
19. Tkachova A, Dutchak M, Kashuba V, Goncharova N, Lytvynenko Y, Vako I, Kolos S, Lopatskyi S.
Practical implementation of differentiated approach to developing water aerobics classes for early
adulthood women with different types of body build. Journal of Physical Education and Sport (JPES).
2020; 20(1): 456-60.

Published

2021-01-04

Issue

Section

Articles