ІNFLUENCE OF TECHNOLOGY OF CORRECTION OF NEGATIVE MENTAL STATES OF STUDENTS BY MEANS OF IMPROVING FITNESS ON THEIR PHYSICAL CONDITION
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.34.145-153Keywords:
technology, students, fitness, correction, physical healthAbstract
The aim. To find out the effectiveness of the technology of correction of negative mental states of students
by means of health fitness. Research methods. A battery of K. Zukhora tests was used to determine the state of
motor abilities and physical fitness of students. The level of physical health was determined by rapid assessment
of the level of physical (somatic) health GL Апанасенка. Results. As a result of the experiment, the level of SZ of
students of pedagogical specialties of EG significantly improved. In particular, the changes were associated with
a decrease of 35.42% and 18.75% of the share of students with low and below average levels of SS and an
increase of 43.75% of their share with the average level (χ2 = 39.58; P <0, 01). It should also be noted that
10.42% and 2.08% of EG students had above average and high levels of physical health, respectively. In CG, the
number of students with low levels of physical health increased by 4.26% due to a corresponding decrease in
those with average and above average levels, which was in line with the general trend in the level of health of
student youth. The integral indicator of physical fitness has significantly improved in EG students. The minimum
level of physical fitness was 2.08% of students against 27.08% before the experiment, satisfactory – 52.08%
against 54.17%, good and very good levels of physical fitness were 39.58% and 4.17%, respectively. It should be
noted that 2.08% of students showed a high level of physical fitness, which was not observed before the
experiment (χ2 = 16.84; P <0.01). The conducted research testifies to the positive influence of the technology of
correction of negative mental states of students with the use of health-improving technologies on the indicators
of mental and physical condition of students of pedagogical specialties.
References
студентів ВНЗ. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і
спорту: зб. наук. праць / під ред. Єрмакова С.С. 2012; 11: 1418.
2. Жамардій В. Концептуальна модель застосування фітнес-технологій на заняттях із
фізичного виховання студентів. Вищий державний навчальний заклад України.“Українська
медична стоматологічна академія”, Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні тех-
нології. 2018. № 3. С. 7788
3. Кашуба В, Футорный С, Хабинец Т, Лопацкий С. К вопросу повышения эффективности
физического воспитания занимающихся физическими упражнениями с использованием
технологических инноваций. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського
національного університету ім. Лесі Українки. 2017; 27: 46–52.
4. Kashuba V, Andrieieva O, Goncharova N, Kyrychenko V, Karр I, Lopatskyi S, Kolos M. Physical
activity for prevention and correction of postural abnormalities in young women. Journal of
Physical Education and Sport. University of Pitesti, Romania. 2019; 19 (2): 500-6.
Хлопецький Василь, Курилюк Сергій. Вплив технології корекції негативних психічних станів студентів...
153
5. Максимова К.В, Мулик К.В. Актуальні питання збереження та зміцнення здоров’я студенток
17–21 років вищих навчальних закладів за рахунок фізкультурно-оздоровчих фітнес-занять.
Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне
виховання, спорт і здоров’я людини. 2017; 10: 301–11.
References
1. Blavt O.Z. Informatyvni pokaznyky rivnia fizychnoho zdorovia ta fizychnoi pidhotovlenosti
studentiv VNZ. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho
vykhovannia i sportu: zb. nauk. prats pid red. Yermakova S.S. 2012; 11: 14–18.
2. Zhamardii V. Kontseptualna model zastosuvannia fitnes-tekhnolohii na zaniattiakh iz fizychnoho
vykhovannia studentiv. Vyshchyi derzhavnyi navchalnyi zaklad Ukrainy. “Ukrainska medychna
stomatolohichna akademiia”, Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2018.
№ 3. S. 77–88.
3. Kashuba V, Futornыi S, Khabynets T, Lopatskyi S. K voprosu povыshenyia эffektyvnosty
fyzycheskoho vospytanyia zanymaiushchykhsia fyzycheskymy uprazhnenyiamy s yspolzovanyem
tekhnolohycheskykh ynnovatsyi. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho
natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky. 2017; 27: 46–52.
4. Kashuba V, Andrieieva O, Goncharova N, Kyrychenko V, Karr I, Lopatskyi S, Kolos M. Physical
activity for prevention and correction of postural abnormalities in young women. Journal of
Physical Education and Sport. University of Pitesti, Romania. 2019; 19 (2): 500–6.
5. Maksymova K.V, Mulyk K.V. Aktualni pytannia zberezhennia ta zmitsnennia zdorovia studentok
17–21 rokiv vyshchykh navchalnykh zakladiv za rakhunok fizkulturno-ozdorovchykh fitnes-zaniat.
Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne
vykhovannia, sport i zdorovia liudyny. 2017; 10: 301–11.