CHARACTERISTIC FEATURES OF MOTOR ACTIVITY AND OBJECTIVES OF OBESITY STUDENTS.
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.34.53-60Keywords:
motor activity, motor capacity, obesity, female studentsAbstract
The health of student youth depends on many factors, including healthy lifestyle and systematic exercise.
At present, there is no doubt in the positive impact of exercise on physical and mental health, the improvement of the activity of the cardiovascular, respiratory and other systems, as well as the maintaining of the optimal level of development of physical qualities of a human being. To determine the characteristic features of physical activity and physical capacity of female students with obesity. During the research, we used the theoretical analysis of professional scientific and methodological literature, methods of determining motor activity, motor performance, and mathematical statistics. It is established that female students with obesity are characterized by a sedentary lifestyle, which is caused by a lack of physical activity. The comparative analysis of the level of motor activity of female students by types of obesity showed the absence of statistically significant (p>0.05) differences between the values of the components of motor activity among students with obesity of the gluteofemoral type, with the exception of the time in seating position, as compared to students with obesity of the abdominal type with the statistically significant (p<0.05) indices. It is proved that 11.1% of female students with gluteofemoral obesity have the optimal index, 23.3% can be regarded as admissible, and 33.3% – less than the critical level of physical capacity. The established peculiarities of motor activity and motor performance are a
prerequisite for the elaboration of a comprehensive program of physical rehabilitation aimed at correcting the body weight of female students with the abdominal and gluteofemoral types of obesity.
Keywords: motor activity, motor capacity, obesity, female students.
References
Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.
Фізичне виховання і спорт. 2018; 30: 54–58.
2. Аравіцька М, Лазарєва О. Стан рухової дієздатності осіб з ожирінням. Молода спортивна наука. 2016;
3: 6–10.
3. Бойчук ТВ, Голод НР, Левандовський ОС. Результати встановлення рухової дієздатності студенток
спеціальної медичної групи за тестовими вправами екрану функціонального руху. Вісник Чернігівського національного педагогічного унту імені Т.Г. Шевченка. Серія : Педагогічні науки. Фізичне
виховання та спорт. Чернігів, 2012; 102; 1: 86–90.
4. Нагорна Н, Андрєєва О. Використання інформаційних технологій у процесі проектування профілактично-оздоровчих занять жінок зрілого віку. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2018; 2: 78–82.
5. Коромыслов А.В., Маргазин В.А. Роль организованной двигательной активности в формировании
показателей физического развития студенток за время обучения в вузе. Спортивная медицина: наука
и практика. 2013; 1: 36–39.
6. Копочинська ЮВ. Фізична реабілітація студенток з ожирінням та низьким рівнем фізичної підготовленості [автореферат]. Львів; 2012. 21 с.
7. Burton L. Functional Movement Screen. The system for a simple and quantifiable method of evaluating basic movement abilities [Elektronic resourses]. – Режим доступу: http://www. performbetter.com.
8. International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. [Med Sci Sports Exerc.
2003].
9. Lazareva O, Aravitska M, Andrieieva O, Galan Y. & Dotsyuk L. Dynamics of Physical Activity Status in
Patients with Grade І-ІІІ Obesity in Response to a Physical Rehabilitation Program. Journal of Physical
Education and Sport. 2017; 17(3): 1960–5. Available from: doi:10.7752/jpes.2017.03193.
10. Fock K, Khoo J. Diet and exercise in management of obesity and overweight. J Gastroenterol Hepatol. 2013;
28: 59-63. doi:10.1111/jgh.12407.