APPROBATION OF THE SCREENING-CONTROL CARD OF THE BIOGEOMETRIC PROFILE OF PRESCHOOL CHILDREN'S POSTURE IN THE PROCESS OF PHYSICAL REHABILITATION
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.34.45-52Keywords:
control, posture biogeometric profile, preschool children, physical rehabilitationAbstract
Aim. To develop and test a map of the visual screening of the biogeometric profile of posture of the
children aged 5-6 in the process of physical rehabilitation. Methods. The method of the analysis of scientific and methodological literature, sociological methods (survey, questionnaire), methods of qualimetry and methods of mathematical statistics were used in the research process. The pedagogical experiment was chosen as the main research method. The ascertaining stage involved obtaining the information about the state of posture biogeometric profile of the children aged 5–6 (n = 76) in the process of physical rehabilitation. Results. Thescientifically substantiated and tested map of screening-control of the biogeometric profile of posture of children aged 5–6 in the process of physical rehabilitation, under the conditions of preschool education institutions, for the timely prevention and correction of its violations. The developed map makes it possible to divide children with functional disorders of the posture by the following levels of their posture biogeometric profile: high, above average, medium and low. The use of the developed technology for monitoring the state of the biogeometric profile of posture of children aged 5–6 in the process of physical rehabilitation allowed us to distribute children with different types of posture disorders according to the levels of the state of the biogeometric profile. The results of the study were the basis for the development of complexes of physical exercises separately for each type of posture at different periods of physical rehabilitation, taking into account the levels of the state of the biogeometric profile of posture of children aged 5–-6. Conclusion. According to the level of the biogeometric profile, 10.53% of the surveyed children showed a low level of posture biogeometric profile in the presence of
complex disorders in the frontal and sagittal planes; 19.74% revealed the above-average level of posture
biogeometric profile with the disorder known as a slouch back.
Keywords: control, posture biogeometric profile, preschool children, physical rehabilitation
References
2. Афанасьєв С, Афанасьєва О. Фактори ризику та клінічні детермінанти сколіотичної постави у дітей.
Спортивний вісник Придніпров’я. 2017; (1): 265–269.
3. Бичук ІО. Технологія профілактики плоскостопості дітей старшого дошкільного віку засобами
фізичної культури [дисертація]. Івано-Франківськ; 2011. 216 с.
4. Бондарь ЕМ. Коррекция функциональных нарушений опорно-двигательного аппарата у детей 5–6 лет
с учетом пространственной организации их тела [автореферат]. Киев; 2009. 24 с.
5. Забалуева ТВ. Педагогические аспекты формирования возрастной осанки человека. Ученые записки
ун-та им. П. Ф. Лесгафта. 2009; (5): 27–31.
6. Кашуба ВА, Адель Бен Жедду. Профилактика и коррекция нарушений пространственной организации тела человека в процессе физического воспитания. К.: Знания Украины, 2005. 158 с.
7. Кашуба ВА, Носова НЛ. Характеристика біомеханічних властивостей стопи дітей 5–6 років у процесі
фізичної реабілітації = Characteristics of biomechanical properties of child’s foot 5–6 years old in the
physical rehabilitation process. Journal of Education, Health and Sport [Інтернет]. 2017; 7(5): 1086–1095.
DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2591638.
8. Кашуба ВА, Носова НЛ, Бондар ОМ. Характеристика соматометричних показників дітей 5-6 років з
різними типами постави, як передумова розробки концепції профілактики і корекції функціональних
порушень опорно-рухового апарату у процесі фізичної реабілітації = Characteristics of somatometric
indicators of children 5–6 years old with different postural types as a development precondition of the
concept on profilactic and correction of functional disorders of the support-motional apparatus during the
process of physical rehabilitation. Journal of Education, Health and Sport [Інтернет]. 2017;7(1): 789–798.
DOI http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2591532.
9. Кашуба ВА, Носова НЛ, Козлов ЮВ. Теоретико-методичні основи технології фізичної реабілітації
дітей 5-6 років, з функціональними порушеннями опорно-рухового апарату = Theoretical and
methodological foundations of the physical rehabilitation technology of children 5-6 years old, with
functional disorders of the support-motional apparatus. Journal of Education, Health and Sport [Інтернет].
2017;7(4):975-987. DOI: http:// dx.doi.org/10.5281/zenodo.2591606.
10.Корд Махназ. Фізична реабілітація дітей 6-8 років із порушеннями постави у фронтальній площині та
сколіотичною хворобою в умовах загальноосвітніх шкіл Ірану [автореферат]. Київ: НУФВСУ; 2010.
22 с.
11. Москаленко НВ. Фізичне виховання молодших школярів: монографія. Дніпропетровськ: Вид-во
“Інновація”; 2007. 252 с.
12. Носова НЛ. Контроль пространственной организации тела школьников в процессе физического
воспитания [диссертация]. Киев; 2008. 198 с.
13. Футорний С, Носова Н, Коломієць Т. Сучасні технології, які використовуються в процесі фізичного
виховання і реабілітації при порушеннях постави і плоскостопості у дітей старшого дошкільного віку.
Слобожанський науково-спортивний вісник. 2017;5(61):104-9.
14. Футорний СМ, Носова НЛ, Коломієць ТВ, Бишевець НГ. Стан проблеми формування та корекції
постави дітей 5–6 років = The state of the problem of the formation and correction of the posture of 5–6
year-old children. Journal of Education, Health and Sport [Інтернет]. 2017;7(3):803-818. DOI: http://dx.
doi.org/10.5281/zenodo.1167637.