INFORMATIONAL COMPENDIUM AS THE HEALTH FORMATION BASIS OF STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.34.3-10Keywords:
health saving, health-forming educational environment, information CompendiumAbstract
Aim. To develop the information Compendium, define its functions and purpose and structure the main tasks. Methods. The analysis and systematization of the scientific and methodological literature and documentary materials; abstraction, logical-theoretical analysis, systematic approach; analysis and synthesis, observation, survey, questionnaire, modeling, methods of mathematical statistics. During the ascertaining
pedagogical experiment, we conducted a survey with students and teachers regarding the specific content of health-forming technologies and the creation of the health-forming environment, and discussed the questionnaire and the essence of the intended information Compendium. Results. Summarizing the content of scientific works revealed the contradictions between the amount of accumulated, freely available knowledge on health saving and low physical health of student youth, their theoretical knowledge about their own health and health saving and forming. It can be stated that the easy access to any information created by the society in the recent years by means of information technologies is not enough to reach all young people and to meet their needs for the concretization and globalization of their own knowledge about health formation. The paper reveals the main functions of the information Compendium as the author’s project – informing, accentuating, orienting,
accompanying, advising – and presents the task of the information Compendium as a practical part of the implementation of the technology of health-forming environment of student youth. Conclusion. In today’s information space, there is a need to implement the information Compendium to advise students on organizing their own health-forming environment. The use of the Compendium should not be limited to the formation of one or the other qualities, or only to mastering knowledge, skills and abilities, since this is not enough. The implementation of health-forming technologies in the process of physical training requires the mobilization of motives, the impact on the reality, the development of health-saving competence.
Keywords: health saving, health-forming educational environment, information Compendium.
References
2. Асаулюк ІО, Дяченко АА. Особливості фізичної підготовленості студентів закладів освіти в процесі фізичного виховання. Здоров’я, спорт, реабілітація. 2019. № 1 (5). С. 9–14. DOI: https: //doi.org/10.34142/HSR.2019.05.01.01
3. Безрукавый РВ. Здоровьесберегающая среда вуза как условие формирования у студентов здоровьесберегающей компетентности. Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. 2013. № 33.
4. Дяченко Анна. Сучасні підходи до удосконалення навчального процесу на основі формування здоров’язбережувального освітнього середовища. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування. ТОВ “Планер”, 2018. С. 24–27. URL: http://93.183.203.244/xmlui/bitstream/handle/123456789/2615/24pdf?sequence=1&isAllowedy.
5. Гриньова М., Дудка І. До питання про значення здоров’язберігаючого середовища у вищому навчальному закладі. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер. : Педагогічні науки. 2015. Вип.140. С. 6–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN.
6. Кашуба В, Андрєєва О, Сергієнко К, Гончарова Н. Проектування системи моніторингу фізичного стану школярів на основі використання інформаційних технологій. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. К. : 2006. № 3. С. 55–60.
7. Кашуба ВА. Профилактика и коррекция нарушений пространственной организации тела человека в процессе физического воспитания . К.: Знания Украины, 2005. 158 с.
8. Кашуба В, Асаулюк І, Дяченко А. Стан біогеометричного профілю постави студентів . Спортивний вісник Придніпров’я Науково-практичний журнал. 2019. № 2. С. 79–86. DOI: 10.32540/2071-1476- 2019-1-079.
9. Кашуба ВО, Асаулюк ІО, Дяченко АА. Підвищення ефективності професійно-прикладної фізичної підготовки студентів на основі використання мультимедійних технологій . Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 1 (107). С. 25–29.
10. Кашуба ВО, Футорний СМ, Дудко МВ. Використання веб-ресурсів у процесі фізичного виховання студентської молоді. Спортивний вісник придніпров’я – науково-практичний журнал Дніпропетровського державногоінституту фізичної культури і спорту. 2015. № 2. С. 69–75.
11. Компендіум про національні структури інформаційної та консультаційної підтримки молоді. URL: https://static1.squarespace.com/static/59ab1130ff7c50083fc9736c/t/5c0f98500e2e726dadf620e8/1544525924758/Compendium+translation+UKR.pdf.
12. Словник української мови : в 11 томах. Том 4. 1973. С. 249. URL: http://sum.in.ua/s/kompendium.
13. Хоменко ОС. Удосконалення процессу фізичного виховання студентів аграрних спеціальностей на основі секційних занять військово-спортивним багатоборством : дис. … канд. наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.02. Суми, 2019. 292 с.
14. Ходырева ЕА. Образовательная среда вуза как фактор профессионального самоопределения студентов // Проблемы социального самоопределения учащейся молодежи в условияхсовременного общества (2003; Россия, Киров) : материалы междунар. науч.-практич. конф., 3–4 марта 2003 г. Киров : Изд-во ВятГГУ, 2003. С. 245–247.
15. Цибульникова ВЕ. Здоровьеформирующая и здоровьесберегающая среда как компонент образовательной среды школы. Наука и Школа. 2018. № 1. С. 156–165.
16. Kashuba Vitaliy, Asaulyuk Inna, Dyachenko Anna. To the question of use of health fitness in the process of professional and applied physical preparation of student youth. Journal of Education, Health and Sport. 2017. No. 7 (7), рр. 1366–1378.
17. KashubaVitaliy, AsaulyukInna, DiachenkoAnna. A moder nview on the use of information technologiesin the process of physical education of student youth. Journal of Education, Health and Sport., Vol. 7 (2). 2017. р. 765–775.
18. Kashuba, V, Asaulyuk I, Diachenko, A. (2017). Characteristics of the biogeometric profile of students’ posture in the process of vocational and physical training. Journal of Education, Health and Sport. 7(6). p. 1255-1264. DOI http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2548845.