THE STATE OF PHYSICAL PREPARATION OF CHILDREN OF 10 YEARS AS A CRITERIA READY-NATION TO ACTIVE TOURISM
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.33.145-153Keywords:
physical preparedness, active tourism, 10 years-old schoolchildrenAbstract
The purpose is to determine physical preparedness state of 10-years-old schoolchildren as a criterion of their readiness to active tourism activity. Methods of research: theoretical level (content analysis of scientific methodological literature, obtained results, comparative analysis, generalization); empirical level (pedagogical testing of physical preparedness, pedagogical experiment); mathematical statistics methods. 52 schoolchildren aged 10 were involved in the study. To test the physical preparedness of 10-years-old schoolchildren there was used a test battery that contained control exercises, which on our opinion are most essential for successful active tourism implementation, namely the development of such physical abilities as agility (shuttle 3×10 m run test), orientational abilities, static equilibrium (Flamingo test), dynamic equilibrium (BESS technique), strength abilities of different muscles groups (low bar pull-up test; sit-up test for 1 min; flexed-arm hang test, the wall-sit test), aerobic endurance (6-minute run test). Motor tests assessment was carried out according to State tests and norms of assessment of physical training of the population of Ukraine. Results and conclusion. The study showed that most schoolchildren showed high, above average and average results for such physical abilities development as dynamic balance (100%), hands muscle dynamic strength (98,08%), abdominal muscular dynamic strength (61, 54%), aerobic endurance (59.62%), and space differentiation (61.54%). However, such physical abilities as muscular static strength of hands (94,23%) and feet (88,46%), general coordination abilities development (75,00%) and static equilibrium (71,16%) in early school-age children are low and below the average levels. The obtained results testify about lack of children physical preparedness for tourism activity and indicate the need for specially organized motor activity optimization
References
2. Гриньова ТІ, Мулик КВ. Визначення рівня фізичного здоров’я дітей 10–13 років, що займаються туризмом за авторською програмою “Туристське багатоборство”. Слобожанський науковоспортивний вісник : [нак.-теорет. журн.]. 2014; 1 (39): 22-27.
3. Довгань АІ. Проблеми та перспективи розвитку туризму та краєзнавчої освіти у загальноосвітніх навчальних закладах. Туризм і краєзнавство: зб. наук. пр.: Дод. до гуманіт. вісн. ДВНЗ “ПереяславХмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди”. ПереяславХмельницький: ФОП Лукашевич О.М.; 2014: 35.
4. Дутчак МВ. Парадигма оздоровчої рухової активності: теоретичне обґрунтування і практичне застосування. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2015; 2: 44-52.
5. Кашуба ВО, Гончарова НМ, Бутенко ГО. Ефективність використання засобів оздоровчого туризму як основи рекреаційно-оздоровчої технології у фізичному вихованні молодших школярів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2016; 2: 19-25.
6. Комар ОА. Проблеми готовності майбутніх учителів фізичної культури до позакласної роботи з молодшими школярами. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи; УДПУ ім. Павла Тичини. 2015; 1: 31-36.
7. Коцур НІ. Туризм як один із засобів підвищення функціональних резервів організму школярів. Туризм і краєзнавство: зб. наук. пр.: Дод. до гуманіт. вісн. ДВНЗ “Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди”. Переяслав-Хмельницький: ФОП Лукашевич О. М.; 2014: 385-391.
8. Національна доктрина розвитку освіти. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (Дата звернення: 26.11.2018).
9. Пангелова Н, Рубан В. Фактори, які впливають на організацію фізичного виховання молодших школярів у міській та сільській місцевості. Спортивний вісник Придніпров’я. 2016; 1: 211-214.
10. Руденко ВМ. Математична статистика. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури; 2012. 304 с.
11. Сергiєнко ЛП. Тестування рухових здібностей школярів. К.: Олімпійська література; 2001. 440 с.
12. Ткачівська ІМ. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до туристсько-краєзнавчої роботи з учнями [автореферат]. Тернопіль: Терноп. нац. пед. ун-т ім. Володимира Гнатюка; 2009. 21 с.
13. Тюх ІА. Індивідуальні норми фізичної підготовленості молодших школярів у процесі фізичного виховання [дисертація]. НУФВСУ. Київ, 2009. 166 с.
14. Фізична культура: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: 1-4 класи. Здоров’я та фізична культура. Шкільний світ. 2013; 6: 1-24.
15. Чалій ЛВ. Формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до організації позакласної роботи з туризму [автореферат]. Рівне: Рівненський держ. гуманітарн.ун-т; 2017. 22 с.